Twitter aikoo parantaa mainontansa läpinäkyvyyttä, yhtiö kertoi viime viikolla. Hankkeen taustalla on epäilykset siitä, että poliittisella some-mainonnalla pyrittiin vaikuttamaan vuoden 2016 Yhdysvaltain presidentinvaalien tulokseen. Facebook on kertonut aikovansa luoda samaa tavoittelevan järjestelmän, mainitsee Ad Age.

Mikroblogipalvelun tavoitteena on luoda palvelu, josta kuka vain voi vapaasti tarkistaa, mitkä yhtiöt mainostavat Twitterissä ja millaisia mainoksia ne julkaisevat. Käyttäjillä on myös mahdollisuus antaa palautetta mainonnasta. Uusi käytäntö koskee kaikkea Twitter-mainontaa ja tarkoittaa, että mainostajat eivät enää pysty luomaan mainoksia, jotka näkyvät vain valitulle kohdeyleisölle.

*

Julkinen keskustelu seksuaalisesta häirinnästä on nostanut esille ahdistelutapauksia. Viime viikolla tunnettu yhdysvaltalainen politiikantoimittaja Mark Halperin, 52, jätti tehtävänsä NBC News in analyytikkona häirintäsyytösten takia. Viisi entistä naiskollegaa kertoivat CNN:lle Halperin ahdistelleen heitä, kun hän oli vaikuttavassa asemassa ABC News illa. Halper työskenteli kyseisessä yhtiössä vuosina 1997-2007.

Myös Ruotsissa on paljastunut häirintätapauksia, joissa tekijöinä on ollut tiedotusvälineiden edustajia. Kohun silmään on joutunut muun muassa Aftonbladet in tähtitoimittaja, suomenruotsalainen Fredrik Virtanen, jota toimittaja Cissi Wallin syyttää raiskauksesta, kertoo HS. Lisäksi TT Nyhetsbyrån issa on paljastunut joukko seksuaalisia häirintätapauksia, uutisoi Resumé.

*

Teknologiajätti Apple aikoo panostaa ohjelmatarjontaan sijoittamalla ensi vuonna miljardi dollaria tv-ohjelmiin. Bloombergin mukaan yhtiö on pitänyt tarkemmat suunnitelmat salassa. Apple vaikuttaa kuitenkin keskittyvänsä valtavirtaohjelmiin, jotka sopivat Apple Storeen.

Alastomuuden, rankan kielenkäytön ja väkivaltaisuuksien sijaan yhtiö tavoittelee komedioihin ja tunteellisiin draamoihin, jotka purevat laajaan yleisöön. Kriitikoiden mukaan yhtiö on valitsemallaan strategialla vaarassa menettää katsojat, joita kiinnostaa "rosoisempi" sisältö.

*

Brändien aiheuttamille rasismikohuille ei näy loppua. Viime viikolla murobrändi Kellogg's joutui pyytelemään anteeksi pakkauksen kuvitukseen livahtanutta tummahipiäistä popcornia, kertoo The Drum.

Äläkkä syntyi, kun kirjailija Saladin Ahmed twiittasi kuvan tuotepakkauksesta, joka oli kuvitettu keltaisilla popcorn-hahmoilla. Ahmed huomasi, että joukossa oli yksi maissinsiemen, joka oli tummempi kuin muut ja joka esitti siivoajaa. Twiitissään Ahmed syytti yhtiön opettavan lapsille rasismia. Kellogg's vastasi Ahmedille Twitterin välityksellä kyseessä olevan tahaton lipsahdus, joka korjataan tuleviin pakkauksiin.

*

Yhdysvalloissa New Yorkin kaupungin liikennelaitoksen Metropolitan Transportation Authorityn (MTA) hallitus kielsi viime viikolla alkoholituotteiden mainostamisen New Yorkin linja-autoissa, metrovaunuissa ja -asemilla. Asiasta kertovat muun muassa The New York Times ja Ad Age.

MTA perustelee päätöstään sillä, että se katsoo nuorten alkoholinkäytön vähentymisestä koituvien hyötyjen olevan tulojen menetystä merkittävämpi asia. MTA:n hallitus äänesti kiellon puolesta viime viikolla yksimielisesti.

Kiellon puolestapuhujien mukaan alkoholimainonta on kansanterveydellinen ongelma ja tällaisen mainonnan leviäminen lisää alaikäisten juomisen todennäköisyyttä. Tupakkatuotteiden mainonta New Yorkin kulkuneuvoissa on ollut kiellettyä vuodesta 1992 lähtien.