Sosiaalinen media

Aleksi Ylä-Anttila 2.8. 10:17

Twitterin uusi kampanja on koruton, mutta nokkela paluu juurille – kertoo kasvavasta trendistä markkinoinnissa

Kuvakaappaus Twitteristä
Ulkomainoskampajassa käyttäjien twiiteistä luodut mainokset tuovat ilman koristelua esille, kuinka Twitterissä jokainen käyttäjä voi olla oma itsensä.

Kampanjassa Twitter tuo omien käyttäjiensä twiittien kautta esille, miten eri tavoin ihmiset käyttävät eri sosiaalisen median palveluja.

Twitter on käynnistänyt Yhdysvalloissa ulkomainoskampanjan, joka on monella tavalla paluu palvelun juurille. Asiasta kertovat muun muassa The Verge, AdWeek ja Resumé.

Kampanjassa somepalvelu on valjastanut tavallisten Twitter-käyttäjien twiittejä käyttöönsä. Mukaan kampanjaan valitut reilu 30 twiittiä pohjautuvat nettimeemiin "Me on Twitter" (suom. minä Twitterissä).

Kuva: Kuvakaappaus

 

Käyttäjät ovat alun perin halunneet leikkimielisillä twiiteillään tuoda esille, miten he ovat Twitterissä mukana enemmän omana itsenään ja oman persoonansa kautta verrattuna esimerkiksi Instagramin ja LinkedInin kaltaisiin palveluihin, joissa käyttäjät haluavat usein antaa itsestään valokuvien ja muiden viestien kautta hieman silotellumman kuvan.

New Yorkissa ja San Franciscossa parasta aikaa pyörivä kampanja on esillä muun muassa metroasemien yhteydessä. Kampanjaan päätyneet käyttäjät ovatkin kertoneet innokkaina seuraajilleen päässeensä mukaan somejätin mainoksiin. 

Kampanjan pääviesti on nimenomaan se, mistä Twitter alun perin lähti liikkeelle. Palvelu tunnettiin etenkin alkuaikoina paikkana, jossa viraalit ilmiöt, kuten nettimeemit, sekä tuoreimmat ja merkittävimmät uutiset levisivät tehokkaasti ja nopeasti.

Kuva: Kuvakaappaus

 

Viime aikoina palveluun on pesiytynyt kuitenkin samoja ongelmia kuin muihinkin suuriin somealustoihin. Valeuutiset, trollit ja vihapuhe ovat nostaneet päätään myös Twitterissä, minkä johdosta alkuperäinen idea on saattanut lahjakkaasti unohtua monilta.

Samaan aikaan kampanja on osoitus kasvavasta trendistä digitaalisten palvelujen markkinoinnissa. Muun muassa Spotify ja ruoan online-tilauspalvelu Seamless ovat hyödyntäneet käyttäjäpohjaista dataa luodakseen mainoksia, jotka tuovat jollakin palvelulle ominaisella tavalla esille, kuinka erikoisia ja samaan aikaan inhimillisiä brändit voivat olla.

Kuva: Kuvakaappaus

 

Twitterin kohdalla lähestymistavaksi on siis valittu käyttäjien postauksien perusteella palvelua koskeva yleinen meemi, joka pyrkii muistuttamaan huumorin kautta, kuinka palvelun juuret ovat yhteisöllisyydessä, joka ei ole lähtökohtaisesti turhan vakavahenkistä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö