Kampanja

Piritta Palokangas 16.8. 11:57 päivitetty 16.8. 13:51

Tyhmä isi koirankopissa oli liikaa – yleisön reaktio säikäytti Beelyn ja nyt tehdään tyhmiä päätöksiä

Beely-autonvuokrausfirman ensimmäinen markkinointikampanja on herättänyt paljon reaktioita.

Kesän mittaan radiossa ja televisiossa on kerrottu tarinaa tyhmästä isistä, joka osti uuden auton, minkä vuoksi muu perhe saa kärsiä.

Esimerkiksi televisiomainoksessa lapset jäivät ilman lemmikkiä, koska kaikki rahat menivät autoon. Niinpä isin rooli on näytellä koiraa lasten leikeissä. Tämä oli monille katsojille liikaa.

Autoja kuukausimaksulla tarjoava Beely on kotimainen tänä keväänä perustettu palvelu.

Beelyn markkinointipäällikkö Kaisa Oksala kertoo M&M:lle, että kampanjaa on nyt jouduttu muuttamaan yleisöltä tulleen negatiivisen palautteen vuoksi.

"Printtimainokset, jotka tänään tulivat ulos, ovat tyhmä päätös -tekstillä. Myös televisiomainoksia on modifioitu."

 

Oksalan mukaan mainoksen huumori ei ole avautunut kaikille.

"Olemme saaneet paljon palautetta mainoksista, positiivista mutta myös negatiivista. Ollaan oltu vähän kauhistuneita siitä, että erityisesti meidän televisiomainos ymmärrettiin väärin", hän sanoo.

 

"Käsikirjoituksen idea oli se, että lapsia harmittaa, koska isi on ostanut kalliin auton ja perheellä ei ole enää varaa lemmikkiin. Alun perin mainoksessa piti olla sisarukset, jotka leikkivät koiraa siten, että toinen lapsista on koira. Tekovaiheessa casting-syistä vaihtuikin niin, että isi on koirankopissa leikkimässä koiraa. Ilmeisen moni on tulkinnut mainoksen niin, että isi on laitettu rangaistukseksi koirankoppiin, koska hän on ostanut kalliin auton. Sehän tietysti on loukkaavaa, jos joku sen niin ymmärtää", Oksala selittää.

Moni loukkaantui ja se kuului ja näkyi erityisesti sosiaalisessa mediassa.

"Emme halunneet halventaa ketään, ja sen takia teimme muutokset. Ajan henki on, että pitää nopeasti reagoida. Olemme yrittäneet modifioida televisiomainoksen siten, että huumorin idea tulisi läpi."

Kustannussyistä mainoksia ei ole voitu kuvata täysin uusiksi, vaan olemassa olevaa materiaalia on leikattu uusiksi. Tyhmä isi -teema säilyy, mutta uudelleen leikkauksella on yritetty tyuoda huumori esiin ymmärrettävämmin.

"Olemme aloittava yritys, ei ollut mahdollista kuvata uutta materiaalia."

Tyhmä isi jatkaa radiossa

Radiomainoksia ei ole muutettu.

"Niistä olemme saaneet aika paljon positiivista palautetta ja myös negatiivista, mutta radiomainoksessa ei ole käynyt samanlaista väärinkäsitystä kuin televisiossa."

Kampanja on Beelyn ensimmäinen mainoskampanja, ja se alkoi heinäkuun puolessa välissä.  Kampanja on tehty yhdesä kokeneen copy writerin Markku Rönkön ja muotoilija Stefan Lindforsin kanssa.

"Mielestäni tämä konsepti on hauska. Ikävää, ettemme nähneet itse etukäteen sitä tulkintaa, joka tv-mainoksesta nyt on tehty. Ketään ei ollut tarkoitus loukata, Oksala pahoittelee ja sanoo, että muilta osin he ovat olleet oikein tyytyväisiä kampanjaan.

"Nyt on herätetty huomiota siitä, että Beely on olemassa ja kasvatettu tunnettuutta. Jatkossa siirrymme enemmän siihen, että kerromme, mitä palvelu sisältää."

Lisäys 16.8. 2019 klo 13.49: Myös Stefan Lindfors on ollut tekemässä kampanjaa.

Oikaisu 16.8. 2019 klo 13.49: Tv-mainos on leikattu uusiksi, mutta se on edelleen tyhmä isi -teemalla. Tyhmä päätös -teema on vain printtimainonnassa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö