Helsingissä järjestettiin eilen keskiviikkona Vuoden työnantajabrändi 2020 -tilaisuus, jossa palkittiin yrityksiä niiden nykyisten ja entisten työntekijöiden Tunto-palvelussa ­antamien arvioiden perusteella. Alma Median brändin alla toimiva palvelu perustettiin vuosi sitten. Sen tavoite on lisätä työelämän läpinäkyvyyttä.

Tunto-palvelusta vastaava Sanna Koivuranta kertoo, että Tuntoon on jätetty jo noin 5 000 arviota. Työntekijät pisteyttävät yrityksiä johtamisen, palkkauksen, vastuullisuuden, kollegoiden, turvallisen toimintakulttuurin sekä tulevaisuuden ja uudistumisen kriteereillä. Lisäksi palveluun voi kirjoittaa avoimia arvioita.

Vuoden menestyneimmät työnantajabrändit palkittiin Tunnossa saatujen arvioiden ja Alma Talentin Menestyjäluokituksen yhteispisteillä.

”Hyvään yrityskulttuuriin kuuluu olennaisesti myös terveen liiketoiminnan tekeminen. Siksi halusimme palkita myös taloudellisilla mittareilla terveitä ja hyvää kasvua tekeviä yrityksiä, joiden henkilöstö on arvioinut yrityskulttuurin erinomaiseksi Tunnossa – keskiarvolla yli 4”, Koivuranta kertoo.

Menestyneimpänä työnantaja- brändinä yli 250 henkeä työllistävien yritysten sarjassa palkittiin Gofore , toiseksi sijoittui Granlund ja kolmanneksi Vincit . Pk-yritysten sarjan, 51–250 työntekijää, voitti Vala Group , ja pienten sarjan, 10–50 työntekijää, voitti Koti Puhtaaksi .

”Menestyksemme tekijöitä ovat läpinäkyvyys, yhteisöllisyys ja luottamus ja se, että vältetään turhien rajojen asettamista”, sanoi Anni Roinila Goforelta.

Vuoden läpinäkyvin yritys -palkinnon saivat yritykset, jotka ovat saaneet eniten arvioita suhteessa henkilöstömääräänsä. Yli 250 työntekijän sarjan voitti Rejlers Finland , toiseksi sijoittui Granlund ja kolmanneksi Elenia .

Insinööritoimisto Rejlers työllistää Suomessa noin tuhat henkeä. ­Rejlers sai myös Vuoden edelläkävijä -kunniamaininnan. Palkitsemisperusteiden mukaan se on hyödyntänyt parhaiten Tuntoa omassa viestinnässään ja kommentoinut rohkeasti saamiaan arvioita.

”Meillä ihmisiä rohkaistaan antamaan palautetta. Päätimme vastata jokaiselle, joka kommenttia antaa. Tärkeintä on, että ihmisille vastataan, onpa kommentti positiivinen tai negatiivinen. Lähtökyselyissäkin on tullut esiin se, että ihmiset kokevat helpoksi lähestyä ihan toimitusjohtajaa myöten”, Rejlersin henkilöstöpäällikkö Corinna Vahtera sanoi.

Pk-yritysten sarjan läpinäkyvimpänä palkittiin Vala Group, pienten sarjan voitti Creators . It-talo Vala Group palkittiin myös yllätyskunniamaininnalla, sillä se on saanut Tunto-palvelussa parhaat arviot johtamisesta. Vala Groupilla keskiössä on koko tiimin yhdessä tekeminen.

”Pyrimme siihen, että jokaiselle tulisi omistajuuden tunne strategiasta. Meillä on toimitusjohtaja, mutta sekin oikeastaan vain lain määräämänä”, operatiivinen johtaja Teemu Pesonen sanoi.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.