Mainonnan säännöt

Ilkka Jauhiainen 6.11. 13:01 päivitetty 6.11. 17:10

"Typerää kiusaamista" – Nettikaupan omistajalta outo vastaus Mainonnan eettiselle neuvostolle

Colourbox

Pieni muodin verkkokauppa menestyy mainiosti jättiyritysten puristuksessa.

Mainonnan eettinen neuvosto tarttui muotiblogiin. Neuvoston mielestä blogissa oli puutteelliset merkinnät sen sisältämästä kaupallisesta yhteistyötä, eli mainonnasta.

Neuvosto otti tapauksen käsittelyyn ja pyysi lausuntoa mainostajalta. Se on verkkokauppa Fashion Trade Scandinavia. Yhtiön nettikaupan nimi on House of Brandon.

Vastaus oli harvinaisen kummallinen.

Mikä neuvosto?

Mainonnan eettinen neuvosto toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä. Se on mainonnan itsesääntelyelin ja antaa suosituksia. Se ei voi velvoittaa ketään noudattamaan ohjeitaan.

"Tehkää tekin jotain järkevää ja lopettakaa yritysten ja yrittäjien typerä kiusaaminen tyhjänpäiväisillä asioilla", kirjoitti yhtiön toimitusjohtaja Tommi Kumpuniemi.

Mainonnan eettinen neuvosto ei halua kommentoida saamaansa vastausta.

Hän myös arveli asiasta kiinnostuneiden ihmisten olevan kommunisteja.

"On se kumma, että kaiken maailman kommunistit kitisee joka asiasta tänä päivänä. Menisivät töihin niin olisi muutakin ajateltavaa."

Blogia pitävä Roosa Mononen oli paljon katuvaisempi.

"Anteeksi huolimattomuuteni merkintöjen kanssa. Myönnän virheeni ja olen korjannut postaukseen, että se sisältää mainoslinkkejä", hän kirjoitti neuvostolle.

Mitä tarkoitat, Tommi Kumpuniemi?

"Se on ihan kieliposkessa kirjoitettua huumoria. Ilmeisesti näin saa lehtien huomion. Toivon vain, että tämä ei jää viimeiseksi lehtijutuksi. Olemme nimittäin aiemmin yrittäneet saada toimittajien mielenkiinnon herätettyä."

Fashion Trade Scandinavia on pienimuotoinen menestystarina. Kumpuniemi perusti 2010 vaatteita maahantuovan yrityksen. Muutamassa vuodessa hän kasvatti liikevaihdon yli miljoonan euron ja oli yhtiön ainoa työn tekijä.

"2012 näin, että vaateala on joutumassa vaikeuksiin. Asiakkaat, eli jälleenmyyjät olivat joutumassa suuriin vaikeuksiin. Perustin verkkokaupan ja ryhdyin itse vähittäismyyjäksi."

Yhtiö on kasvanut lähes joka vuosi ja 2017 liikevaihto oli 2,8 miljoonaa euroa. Liikevoittoprosentti oli 2,8. Verkossa voi siis pienikin menestyä isojen rinnalla. Tosin se vaatii paljon työtä.

"Me yrittäjät olemme tehneet sataa eri asiaa. Normaalisti sisäänostajalla on viisi, joskus ehkä kymmenen brändiä samanaikaisesti. Minulla on ollut yhtä aikaa sata brändiä. Siinä sivussa olen pakannut tuotteita, tehnyt markkinointia ja hoitanut tuotekuvauksia."

Tälle vuodelle kasvua tulee vain vähän.

"Meillä suurin myyntiartikkeli on talvitakit. Tämä vuosi on ollut harvinaisen lämmin. Myy siinä sitten talvitakkeja."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö