Kyytipalvelu Uberin Safety Never Stops -kampanja on Uberin tähän mennessä suurin mediainvestointi Pohjoismaissa. Suomessa se on näkynyt televisiossa, elokuvateattereissa sekä Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla katumainonnassa syyskuusta lähtien, ja se jatkuu marraskuun alkuun saakka. Suomen osuuden kustannukset olivat noin puoli miljoonaa euroa.

Tarve turvallisuuskampanjalle oli, koska Uberin toiminta ei ole vielä kaikille potentiaalisille asiakkaille selkeä ja erityisesti

”Olemme huomanneet muissa maissa, että turvallisuus on yksi kohta, jossa on paljon parannettavaa. Ihmiset, jotka eivät ole vielä koskaan käyttäneet Uberia, eivät ole pitäneet sitä niin turvallisena”, sanoo Uberin markkinointipäällikkö Toni Borgsten.

Kampanjallaan Uber haluaa tuoda esiin tekemiään toimenpiteitä turvallisuuden edistämiseksi. Ne koskevat niin Uberin asiakkaita kuin kuljettajiakin.

"Kampanjan tavoite on osoittaa, että Uber on sitoutunut edistämään turvallisuutta jatkuvasti. Me Uberilla haluamme asettaa alalle uudet standardit. Turvallisuutta ei voi koskaan olla liikenteessä liikaa eikä sen kehittämisen kanssa voi jarrutella”, Borgsten sanoo.

Uusia turvallisuusominaisuuksia

Uber julkaisi vastikään kaksi uutta turvallisuutta tukevaa ominaisuutta: nopeusrajoitusvaroitukset ja pyöräkaistavaroitukset. Jo aiemmin se on tuonut sovellukseensa erilaisia turvallisuusominaisuuksia, joiden avulla matkustaja voi muun muassa jakaa matkansa läheisilleen tai kuljettaja pitää huolen siitä, että hän muistaa levätä riittävästi.

Borgsten kertoo Uberin Ruotsissa teettämästä kyselytutkimuksesta, jonka mukaan yli 70 prosenttia ruotsalaisista on huolissaan läheistensä kotimatkan turvallisuudesta illalla.

"Uberilla tehdään globaalisti päivittäin yli 15 miljoonaa matkaa. Uuden tekniikan avulla voimme omalta osaltamme lisätä turvallisuuden tunnetta”, kertoo Borgsten.

Suomessa Uber lanseerattiin uudelleen viime vuoden heinäkuussa. Tällä hetkellä se toimii vain pääkaupunkiseudulla, mutta Borgsten sanoo, että ideoita palvelun laajentamiseksi muualle Suomeen on. Suomessa on tällä hetkellä yli 500 aktiivista kuskia ja yli 20 000 aktiivista palvelun käyttäjää.

”Kysyntää löytyy kyllä, mutta halusimme ensin varmistaa, että palvelun uudelleenlanseeraus sujuu hyvin pääkaupunkiseudulla. Nyt näyttää hyvältä, ja uskallan sanoa, että suunnitelmissa on jonkinlainen laajennus muihinkin kaupunkeihin.”

Kampanjan on suunnitellut 72andSunny Amsterdam yhdessä Uberin kanssa. Mediatoimistona toimi OMD (Finland). Kampanjan viestintäkumppani Suomessa on Vapa Media.