Panostukset ulkomainontaan ohittavat tänä vuonna globaalisti ensimmäistä kertaa sanomalehtimainonnan, uutisoi Financial Times (artikkeli maksumuurin takana).

Ulkomainonnan osuus on noin 6,5 prosenttia 600 miljardin dollarin globaalista mainosmarkkinasta. Kuitenkin, ulkomainonta on ainoa perinteinen mainosmedia, jossa mainospanostukset kasvavat.

Mediatoimisto GroupM:n tekemän selvityksen mukaan mainostajat käyttävät ulko- ja katukalustemainontaan vuonna 2020 yhteensä 40,6 miljardia dollaria. Se on noin neljä miljardia dollaria enemmän kuin painettuihin sanomalehtiin.

Vuoteen 2024 mennessä GroupM ennakoi ulkomainonnan ohittavan sanoma- ja aikakauslehtimainonnan yhteen laskettuna. Tämä on merkittävä virstanpylväs, joka kertoo osaltaan painetun lehden yhä kasvavista haasteista puhutella mainostajia digimainosjättien Googlen ja Facebookin puristuksessa.

Ulkomainonta eri muodoissaan edustaa maailman vanhinta markkinointia lähtien muinaisen Egyptin valtakunnan kauppamerkeistä sekä antiikin Rooman valtakunnan katukivetyksiin kaiverretuista opasteista.

”Ulkomainonta on ollut joustavaa, koska se säilyttää mainostajille ainutlaatuiset ominaisuudet. Myös median jatkuvasta kehittymisestä on apua”, sanoo GroupM:n liiketoimintatiedon hallinnasta vastaava johtaja Brian Wieser.

Ulkomainonnan viimeaikainen kasvu on tullut digitaalitekniikan omaksumisesta suurissa kaupungeissa ja lentoasemilla, jolloin enemmän huomiota herättäviä mainoksia voidaan näyttää muutamassa minuutissa tai tunnissa sen sijaan, että fyysisten julisteiden vaihtamiseen kului viikkoja tai kuukausia.

Moni isoista ja menestyneistä yrityksistä onkin panostanut viime vuosina enenevässä määrin ulkomainontaan. Näihin lukeutuvat muun muassa Apple sekä loppuvuodesta 2018 omat mainostaulut itselleen Los Angelesin Sunset Stripiltä hankkinut suoratoistopalvelu Netflix.