Verkkokauppa

M&M 11.4.2014 12:49 päivitetty 4.2.2016 10:40

Ulkomaiset verkkokaupat keräävät suomalaisten rahat

Colourbox

Suomalaiset ostavat verkossa useimmiten ulkomaisista verkkokaupoista.

Viime vuonna suomalaiset ostivat ulkomaisista verkkokaupoista tavaroita 415 miljoonalla eurolla.

Suomalaisista ulkomaisissa verkkokaupoissa ostoksia tekivät noin 1,3 miljoonaa, selviää PostNordin teettämästä tutkimuksesta.

Eri maiden verkkokaupoista suomalaiset shoppailivat eniten Britannian, Yhdysvaltojen, Saksan ja Ruotsin verkkokaupoissa.

”Suomalaisilla verkkokaupoilla on paljon ulkomaista kilpailua. Suomalaisten verkkokauppojen tulisikin vahvistaa kilpailukykyään tunnistamalla entistä paremmin suomalaisten kuluttajien motivaattorit ja mukauttamalla oma tarjoomansa ja sivustonsa niiden mukaisiksi”, sanoo PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Jouni Lamberg tiedotteessa.

PostNordin teettämään tutkimukseen vastasi yli 5000 pohjoismaalaista 15-79-vuotiasta kuluttajaa. Suomalaisia vastaajia tutkimuksessa oli yli 1300.

Suomalaisten lisäksi myös muut pohjoismaalaiset tekevät paljon ostoksia ulkomaalaisilla verkkosivustoilla.

Ruotsalaiset, norjalaiset, tanskalaiset ja suomalaiset käyttivät ulkomaisiin verkkokauppaostoksiin yhteensä 2,1 miljardia euroa vuonna 2013. Eniten ostoksia tehtiin brittiläisissä verkkokaupoissa.

Pohjoismaalaiset eivät tee kovinkaan paljon verkko-ostoksia naapurimaiden verkkokaupoissa. Lambergin mukaan pohjoismaiden välisessä verkkokaupassa on kasvupotentiaalia.

"Maiden infrastruktuuri ja logistiikkapalvelut ovat hyvin kehittyneitä, ja niiden kulttuurit ovat samankaltaisia", Lamberg sanoo.

Tammikuussa 2014 verkkopaneelina tehty tutkimus kattoi vain tavaroiden verkkokaupan. Esimerkiksi matkojen, hotellien, pääsylippujen ja muiden palveluiden verkkokauppa ei sisältynyt tutkimukseen.