Levy-yhtiö Warner Music Finland alkoi vuonna 2015 panostaa omaan kaupalliseen osastoon tavoitteenaan auttaa yrityksiä ymmärtämään kaupalliset mahdollisuudet artistien kanssa.

Robert ”Roope” von Alfthanin johdolla asiat saatiin aikoinaan nopeasti kannattavaksi ja samalla huomattiin, mihin suuntaan asioiden pitäisi tulevaisuudessa kehittyä. Muutamassa vuodessa kaupalliset yhteistyöt kasvoivat kovaa vauhtia ja tammikuussa 2019 Warner lanseerasi Brand & Artist Services -osaston entisen b-to-b-osaston työn jatkajaksi.

Nuori Brand & Artist Services on musiikkiyhtiön kaupallisen johtajan Ville Ahtiaisen mukaan kasvanut nopeasti vahvaa tulosta tekeväksi omaksi osastokseen, josta kertoo myös osaston vahvistaminen uusilla kokeneilla markkinointialan ammattilaisilla. Viimeisimpänä joukkoon liittyi alkuvuodesta aiemmin muun muassa OMD Finland in Business Unit Directorina ja Account Directorina työskennellyt Sanna Tamminen.

"Helmikuun puolivälissä alkuvuoden aikana tehtyjen markkinointiyhteistyösopimusten arvo lähentelee ennätyksellisesti jo miljoonaa euroa. Tosin neuvottelut ovat yleensä pidemmältä ajalta", havainnollistaa Ahtiainen.

Artististit ja erilaiset mielipidevaikuttajat kiinnostavat nyt kovasti mainostajia. Useat mainostajat miettivät, miten ne voivat löytää uusia asiakkaita ja tehdä brändistä kiinnostavamman nuoren yleisön silmissä.

"Musiikkia kuunnellaan, käytetään ja kulutetaan tällä hetkellä enemmän kuin koskaan. Artistit ovat monille faneille kaikkein suurimpia idoleita. Jos löytyy artisti, jonka persoona ja arvot sopivat hyvin yhteen brändin kanssa, brändi voi tavoittaa nuoria, uuden sukupolven aikuisia ihmisiä", sanoo Ahtiainen.

Markkinointiyhteistyö artistin ja brändin välillä voi tarkoittaa lähes mitä tahansa isoista mainoskampanjoista yksinkertaiseen someyhteistyöhön.

Warnerin artisteiteihin lukeutuvat Arttu Wiskari ja Ellinoora kokevat, että kaupallinen yhteistyö on nykyisellään piristävä ja luonteva osa esiintyvän artistin työnkuvaa.

Tätä kautta molemmat osapuolet tavoittavat uusia ihmisiä, jotka näkevät, että myös tällaiset asiat ovat artistin sydäntä lähellä. Se voi usein olla tietoista brändin rakennusta toimivampi tapa tuoda esille uusia puolia itsestään.

"Yhteistyö on hyvä tapa tuoda esille itselle tärkeitä asioita. Tämä tukee omaa brändiä ja artisti-imagoa. Kun yhteistyö on oman näköistä, ei tarvitse pelätä joutuvansa ikinä selittelemään mitään", Wiskari sanoo.

Ellinooran arvion mukaan aika on nyt erilainen musiikki-, vaikuttaja- ja artistimaailmassa. Vanhaan aikaan artistit ovat olleet usein ikonisia, liki myyttisiä hahmoja, joista ainoa merkittävä tietolähde musiikin lisäksi on ollut Suosikki-lehden haastattelu.

"Nyt ihmiset haluavat nähdä lavalla ihmisiä. Kaipaamme inhimillisyyttä. Se on meille armollisempaa. Ei tarvitse mennä enää poptähden muottiin. Voimme olla aidosti sitä, mitä olemme, kunhan oma sanoma ja tekeminen ovat jotenkin hanskassa", kiteyttää Ellinoora.

Mikäli Ellinooralla on brändistä hyvä fiilis ja tuntuu, että yhteistyö olisi luontevaa, hän kertoo kuuntelevansa ehdotuksen mielellään. Levy-yhtiö auttaa artisteja valikoimalla tarjousten joukosta ne, jotka alustavasti saattaisivat heitä kiinnostaa.

"Jos asiat tuntuvat hyviltä ja niitä on kiva tehdä, kaikki on kotiin päin. Arvostan ja myös edellytän sitä, että minua kuunnellaan. Keskustelu loppuu lyhyeen, jos vain sanotaan, että sinun täytyy tehdä näin. Ensivaikutelma on todella tärkeä", Ellinoora sanoo.

Lue lisää artistien ja brändien yhtesityöstä ja sen eri muodoista tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 6/2019.