Tamperelainen markkinointitoimisto Unfair on onnistunut kuluneena keväänä kasvamaan koronaviruspandemiasta ja sen talousvaikutuksista huolimatta. Yrityksen liikevaihto oli tänä vuonna tammi–toukokuussa 25 prosenttia suurempi kuin vuosi sitten, ja koronaviruskriisin aikana myös palkattiin yksi työntekijä lisää.

Kun koronaviruspandemia levisi Suomeen ja työpaikoilla täytyi reagoida tilanteeseen, Unfairin johtajat olivat valtameren takana. Yhdysvalloissa opintomatkalla olleet yrittäjät Johanna Raiskio ja Taru Kumpulainen joutuivat ohjeistamaan henkilöstöä eri aikavyöhykkeeltä muun muassa pikaviestintäsovelluksen kautta.

”Vaikka johto oli koko kriittisen ajan pois toimistolta, työntekijät käänsivät asennon nopeasti etätyöaikaan. Kokouksia ja kehittämishankkeita ei tarvittu. Meillä organisaatio on rakennettu itseohjautuvaksi, joten työntekijät pystyvät tekemään nopeita päätöksiä ja muutoksia”, Kumpulainen sanoo tiedotteessa.

Raiskion mukaan kriisin alkuun ajoittunut matka New Yorkiin saattoi kuitenkin olla hyväkin asia, vaikka yrittäjät olivat poissa toimistolta ensin matkalla ja sitten omaehtoisessa karanteenissa.

”Matkan aikana jo alkoi näyttää siltä, että jotain isoa tulee tapahtumaan. Saattoi itse asiassa olla ihan hyväkin juttu, että olimme siellä ja pystyimme miettimään, että korona tulee oikeasti vaikuttamaan, jo ennen kuin siitä puhuttiin Suomessa ”, Raiskio sanoo M&M:lle.

Kumppanuus korostui kriisissä

Raiskio kertoo, että liikevaihdon reippaan kasvun taustalla oli sekä olemassa olleiden asiakkaiden ostojen kasvua että uusien asiakkaiden saamista.

”Pystyimme tukemaan asiakkaitamme koronaviestinnässä, mikä tarkoitti lisää töitä, ja uusiakin asiakkaita tuli kevään aikana aika paljon”, hän sanoo.

Kasvuprosentti ei kuitenkaan ollut itsestäänselvyys.

”Itsellenikin oli vähän yllätys, että liikevaihto oli niin hyvä, vaikka toki tiesimme kyllä, että tekemistä oli paljon”, Raiskio sanoo.

Hänen mukaansa Unfairin asiakkaat eivät juurikaan ryhtyneet kriisissä jarruttelemaan. Yhtä sovittua sprinttiä siirrettiin, mutta mitään ei peruttu.

Ensimmäinen Unfairin koronaviruskriisin yli auttanut asia onkin yrittäjien mukaan ollut hyvin valittu yritysstrategia, joka näytti kriisin aikana vahvuutensa.

”Unfairin strategia on olla asiakkaan kumppani. Sukellamme syvälle asiakkaan strategiaan ja ymmärrämme heidän liiketoimintaansa. Jos tulee tiukka paikka, voimme ottaa paljonkin vastuuta asiakkaan puolesta. Näin teimme koronakriisin aikana”, Kumpulainen kertoo.

Samaa sanoo Raiskio, jonka mukaan kriisissä pärjääminen liittyy vahvasti siihen, miten Unfair markkinoinnin näkee.

”Se on strategista kumppanuutta ja prosessien hiomista kuntoon eikä pelkkää mainosbudjettia. Autoimme asiakkaitamme paljon myös sisäisen viestinnän tehostamisessa, sillä sujuva ja uskottava viestintä sekä henkilöstölle että asiakkaille on kriisitilanteessa tärkeää”, Raiskio sanoo.

Raiskion mukaan asiakkaiden kanssa soiteltiin ja keskusteltiin kevään aikana luultavasti enemmän kuin koskaan aiemmin.

”Kumppanuuteen kuuluu se, että tällaisen kriisinkin aikana voidaan avoimesti keskustella siitä, mitä tehdään eikä nähdä, että olisimme eri puolilla pöytää. Saatoimme sanoa asiakkaalle myös, että siirretään tämä ja keskitytään nyt tuohon.”

Asiakkaiden kanssa puhuttiin myös siitä, että kehittämiseen ja markkinointiin kriisinkin aikana satsaavat yritykset pärjäävät paremmin kuin ne, jotka vetävät käsijarrusta.

”Eräänkin asiakkaan kanssa puhuimme siitä, että kun on esimerkiksi nettisivu- tai brändiuudistuksia tehtävänä, ne kannattaa tehdä eikä jarruttaa. Kyllä kriisi kuitenkin vielä menee ohi”, Raiskio sanoo.

Nopea sopeutuminen

Toinen menestyksen avainsana on Unfairin mukaan lean-toimintatapa eli liini, kuten yhtiö sen kirjoittaa. Unfairin toiminta pohjautuu yhdysvaltalaisen Eric Riesin kehittämiin Lean Startup -menetelmiin. Lean-periaatteiden mukaisesti organisaatio kokeilee ketterästi eri toimintatapoja, keskittyy olennaiseen ja mukautuu erilaisiin tilanteisiin. Lisäksi Unfairilla on matala hierarkia, jossa jokainen työntekijä saa paljon vastuuta ja valtaa ja voi vaikuttaa omaan työhönsä huomattavan paljon.

Koronaviruskeväänä Unfairin tuotteet, kuten viikon mittainen tiivis ja tehokas työskentelymalli eli liini sprintti, muokattiin lennossa etäversioiksi. Koska Unfairin oma toiminta sopeutui ripeästi muuttuneisiin olosuhteisiin, yritys pystyi auttamaan asiakkaitaan tekemään saman.

Avoin puhe rahasta auttoi

Kolmas menestyksen avain, sisäinen viestintä, liittyy edelliseen. Liininä organisaationa Unfair etsi nopeasti koronakriisiin sopivat sisäisen viestinnän tavat. Yrityksessä viestitään muutenkin avoimesti ja vilkkaasti, mutta keväällä tiedotus muuttui entistäkin läpinäkyvämmäksi ja monipuolisemmaksi.

Yrittäjät pitivät henkilöstön ajan tasalla ennusteista ja laskutuksen määrästä. He korostivat työntekijöille, että yritys on koonnut taloudellista puskuria eikä lomautuksille ole tarvetta.

Raiskio osallistui etänä tiimipalavereihin ja kävi työntekijöiden kanssa kahdenkeskisiä keskusteluja. Kehityskeskustelutkin onnistuivat, kun ne toteutettiin kävelylenkkien muodossa.

”Koko kevään yritin pitää yllä positiivista viestintää sekä karkottaa epävarmuuden ja huolet siitä, riittävätkö yrityksen rahat. Siten pystyimme keskittymään työn tekemiseen ja asiakkaisiimme”, Raiskio kertoo.

Hän myös kehuu Unfairin henkilöstöä ja heidän isoa rooliaan kevään kasvussa. Hänen mukaansa Unfairilla puhutaan avoimesti lukujen lisäksi jaksamisesta, onnistumisista ja siitä missä tekemistä pitää parantaa.

”Eräs tärkeä työhyvinvointia parantanut asia oli jokaviikkoinen perjantaiskumppahetki, jossa kaksi stand up -koomikkoa nauratti koko työyhteisöä etäkomiikalla. Se oli yhteistä tekemistä, vaikka kaikki olivat etäyhteyden päässä.”