Suomen Unicefin markkinointi- ja viestintäjohtajana lokakuussa aloittanut Riikka Kämppi on opiskellut taiteen tutkimusta, mutta viestintätehtävät alkoivat kiinnostaa jo opiskeluaikoina.

Opintojensa aikana Kämppi totesi taidekriitikoita olevan niin vähän, että koulutusta vastaavia töitä tuskin olisi tarjolla. Yleissivistävät opinnot ja taiteen opiskelu kuitenkin kiinnostivat, ja niistä on myös ollut hyötyä.

"Viestin muotoileminen yleisöön uppoavaksi vaatii hyvät yleistiedot. Taide on lähellä viestintää, sillä sen kautta ilmaistaan suuria asioita, ja myös hyvä viestintä on sitä, että pystyy kuvalla tai muutamilla lauseilla avaamaan ihmisille isompia maailmoja."

Nenäpäivä-kampanjan äitinäkin tunnettu Kämppi työskenteli silloisen Ylen Hyvä Säätiön toiminnanjohtajana vuosina 2002–2012.

"Koen, että Nenäpäivä on tietyllä tavalla minun lapseni. Vuodesta 2012 lähtien sitä ovat pyörittäneet muut, ja nyt katson ylpeän äidin tavoin, miten hienosti lapsi pärjää maailmalla."

Vuonna 2012 Kämppi jätti Nenäpäivän. Hän oli ensin ottanut virkavapaata Pekka Haaviston presidentinvaalikampanjan vetämistä varten ja aikonut palata sen jälkeen takaisin.

"Ei Suomessa ollut sellaista kulttuuria, että ihmiset olisivat tienneet, kuka oli esimerkiksi Tarja Halosen vaalipäällikkö. Haaviston kampanja oli poikkeuksellinen, ja naamani oli paljon enemmän esillä kuin olin osannut ajatella. Leimauduin henkilönä, enkä halunnut leimata Nenäpäivää vihreiden jutuksi. Toisaalta kampanja avasi uusia mahdollisuuksia."

Pian Kämppi perusti oman viestintäkonsultointiyrityksensä Rautarouva Ironlady Oy :n.

Unicefilla Kämpin tehtävä kestää ainakin aluksi puoli vuotta. Yrittäjänä Kämppi oli jo ehtinyt tehdä myöhemmälle tulevaisuudelle suunnitelmia, kun häntä pyydettiin Unicefille.

"Se tapahtui aika nopeasti, ja tulin puoleksi vuodeksi vastaamaan tämänhetkiseen tarpeeseen. Sen aikana katsotaan tulevaisuutta puolin ja toisin."

Aiempi 15 vuoden kokemus kehitysaputyöstä teki Unicefille solahtamisesta helppoa. Nimityksensä yhteydessä Kämppi sanoi, että Unicefilla aloittaminen tuntui kotiinpaluulta.

"On motivoivaa nähdä, miten paljon asiat ovat edenneet vuosien aikana, myös sillä välin, kun olen tehnyt muita töitä. Se, että maailman lapset voivat nyt paremmin, osoittaa kouriintuntuvasti, että tällä työllä on merkitystä."

Olet tehnyt paljon kampanjatyötä. Koetko olevasi kampanjaihminen?

"Kyllä. Kampanjaa valmistellaan monta kuukautta ja sillä on rajattu kesto, jonka lopuksi nähdään tulokset. Työ vaatii tietynlaista kanttia ja uskoa, mutta on myös erityisen hauskaa. Varsinkin hyvin menneen kampanjan jälkeen voi tuntea suurta tyydytystä omasta työstään eikä tunnu siltä, että tässä vain painetaan päivästä ja viikosta toiseen eikä mitään tapahdu. Kampanjatyössä on enemmän huippuja. Unicefillakin yritän osaltani vaikuttaa siihen, että järjestöllä olisi pitkin vuotta joitakin näkyvyyshuippuja julkisuudessa ja ihmisten ulottuvilla."

Lue koko haastattelu uudesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä (21/2018).