Markkinointi

Ville Perttula 13.3. 09:19

Unilever säästi markkinointikuluissaan 500 miljoonaa euroa viime vuonna – in-house-osaamiseen keskittyminen on osoittautunut tehokkaaksi

Unilever
Alan Jope aloitti Unileverin toimitusjohtajana tammikuussa.

Yhtiö käytti markkinointiin viime vuonna 7,16 miljardia euroa.

Päivittäistavarajätti Unilever kertoo vuosikertomuksessaan säätäneensä yli 500 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan iso vaikutus säästöjen syntymiseen on ollut in-house-osaamisella, johon Unilever on panostanut viime vuosina.

Campaignin mukaan pelkästään Unileverin brändi- ja markkinointi-investoinnin putosivat viime 400 miljoonaa euroa.

Yhtiö käytti markkinointiin viime vuonna 7,16 miljardia euroa. Campaignin mukaan kustannusten laskuun vaikuttivat myös valuuttakurssien vaihtelut.

Unilever käytti viime vuonna kaiken kaikkiaan 14 prosenttia liikevaihdostaan brändi- ja markkinointi-investointeihin. Suunta on ollut laskeva, sillä vielä vuonna 2015 Unilever käytti markkinointiinsa vuodessa noin kahdeksan miljardia euroa, joka vastasi noin 15 prosenttia yhtiön liikevaihdosta.

Unilever aikoo panostaa tänä vuonna digitaaliseen mediaan ja myymälämainontaan. Vastapainoksi yhtiö karsii promootio- ja tuotantokustannuksia.

Yhtiön marraskuussa aloittanut pääjohtaja Alan Jope kertoi tammikuussa, että 35 prosenttia Unileverin mediakustannuksista tulee digitaalisesta mediasta. Jopen arvion mukaan digiostojen määrä kasvaa tänä vuonna.

Hänen mukaansa Unilever voisi kasvattaa digimarkkinointinsa määrää nopeamminkin, mutta osaavaa henkilökuntaa ei tarjolla tarpeeksi.

”Olemme huomanneet, että digimuutoksessa meitä ei hidasta raha, vaan osaavien ihmisten määrä.”

Unilever on vähentänyt kahden viime vuoden aikana sen käyttämien toimistojen määrää ja keskittynyt rakentamaan yhtiön sisäistä in-house-osaamista.

Yhtiö onkin perustanut U-Studio-nimisen in-house-toimistojen ketjun, jonka avulla se pyrkii pienentämään markkinoinnin tuotantokuluja. Unileverilla on 18 omaa toimistoa 15 maassa.

Unileverin tunnettuja tuotteita ovat muun muassa Dove, Marmite ja Hellmann's-majoneesi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö