Peliteknologiaa kehittävän Unityn Suomen-tytäryhtiön liikevaihdon kasvu on ollut yksi suomalaisen ohjelmistoteollisuuden menestystarinoista. Suomessa kehitetty pelimainonnan teknologia on ollut menestys. Se on tuonut kasvua myös emoyhtiölleen, joka listautui juuri pörssiin.

Yhtiön strategiamuutos kuitenkin vei liikevaihdon Suomesta. Yhtiö päätti siirtää mainosliikevaihtonsa emoyhtiölle, ja niinpä Suomen-yhtiö kutistui tavalliseksi tuotekehitysyksiköksi. Tavallaan siis näkyvin osa Unityn kasvutarinaa Suomessa päättyi.

Kun vielä 2017 Unityn liikevaihto oli Suomessa suurimmillaan 366 miljoonaa euroa, viime vuonna se oli enää 28,5 miljoonaa euroa.

Kyse on myös siitä, että Unity päätti muuttaa liikevaihdon esitystapansa nettoperusteiseksi aiemmista bruttoluvuista. Kyse on siis osin laskutavan muutoksesta. Kyse on siitä, lasketaanko läpi virtaavaa mainosrahaa liikevaihtoon vai ei. Vuodelta 2019 Unity ei kerro enää vanhalla tavalla eli bruttoperusteisesti laskettuja vertailulukuja.

Nettolukuina Unityn vuoden 2017 liikevaihto oli 117 miljoonaa euroa ja vuoden 2018 144,9 miljoonaa euroa. Tämä oli siis ennen kuin emoyhtiö päätti strategiamuutoksesta ja nappasi kakun itselleen.

Konsernin sisäisten järjestelyiden vuoksi Unityn Suomen-tytäryhtiö teki kuitenkin 45 miljoonan euron liikevoiton.

Sillä nimittäin näkyy myös ”liiketoiminnan muita tuottoja” 37 miljoonaa euroa. Tässä on todennäköisesti kyse siitä, että emoyhtiö Unity SF (San Francisco) kertoo korvanneensa Suomen-yhtiölle myös vuosien 2017 ja 2018 aikana aiheutuneita tuotekehityskustannuksia sisältäen tuotto-osuudet Suomessa kehitettyihin tiettyihin teknologioihin.

Unity Technologies Finland Oy myös siirsi ja lisensoi emoyhtiölleen tiettyjä direct demand -teknologiaansa liittyviä immateriaalioikeuksia. Tästä Suomen-yhtiö sai myyntituloja noin 65 miljoonaa euroa, ja ne näkyvät saamisina samaan konserniin kuuluvalta yhtiöltä.

”Hallitus on arvioinut (kolmannen osapuolen neuvonantajan tekemän valuaatioarvion perusteella) yhtiön saaman korvauksen lisensoiduista oikeuksista sekä tämän uuden järjestelyn osana tuotetuista palveluista olevan kohtuullinen ja yhdenmukainen markkinaehtoperiaatteen kanssa”, Unity kertoo tilinpäätösasiakirjoissa.

Tämän jälkeen Unity Technologies Finland on tuotekehitysyksikkö, joka tuottaa emoyhtiölleen tutkimus- ja kehityspalveluita.

Toimisto Suomessa kasvaa ja rekrytoi

UnityAds-mainosverkosta on muodostunut yksi maailman suurimmista mobiilimainonnan verkoista. Nykyisin Unityn Suomen-yhtiö kehittää myös koneoppimiseen perustuvia työkaluja pelikehittäjille siihen, miten itse pelikokemusta voi optimoida tekoälyn avulla. Se osallistuu myös Unityn kivijalan eli pelimoottorin kehitykseen.

Vaikka liikevaihto Suomessa kutistui, yhtiö on kasvattanut täällä tuotekehitystoimintaansa ja rekrytoinut voimakkaasti. Tällä hetkellä Unity työllistää Suomessa lähes 200 työntekijää ja se rekrytoi tälläkin hetkellä.

Sen jälkeen kun Unityn Suomen-toimitusjohtaja Jussi Laakkonen jätti tehtävänsä vuonna 2018, tytäryhtiö on siirtynyt yhä vahvemmin amerikkalaisiin käsiin.

Esimerkiksi kevääseen 2019 saakka maayhtiön hallituksessa oli Suomen Unityn tuotejohtajana toiminut Kaisa Salakka. Nyt hallituksessa on vain amerikkalaisia. Salakka toimii Unityn tutkimuslaboratoriossa uuden yksikön vetäjänä.

Unityllä ei ole nyt Suomessa edustajaa, joka voisi kommentoida yhtiön tilinpäätöstä.

Tilinpäätöksensä mukaan yhtiö odottaa toiminnan olevan kannattavaa vuonna 2020 ja myöhempinä vuosina.

Unity on useina vuosina viivytellyt tilinpäätöstietojensa julkaisemista Suomessa. Vuoden 2018 tilinpäätöksen se luovutti esimerkiksi vasta helmikuussa 2020. Se, että vuoden 2019 tiedot tulevat kaupparekisteriin vasta lokakuussa, on siis Unityn mittakaavassa vain pieni myöhästyminen.