Markkinointi

Laura Kukkonen 20.2. 14:42

Unohda halpuuttaminen, nyt tulee onnellistaminen

Outi Järvinen
Peter Jung

Sokos Hotels ottaa markkinoinnin kärkeen asiakaskokemuksen. Hotelliketju kutsuu tätä onnellistamiseksi.

S-ryhmään kuuluva hotelliketju Sokos Hotels kertoo nostavansa asiakaskokemuksen markkinoinnin kärjeksi.

Hotelliketju on brändännyt markkinointikonseptin "onnellistamiseksi".

Sokos Hotelsin mukaan onnellistamisen filosofia näkyy kaikessa hotelliketjun tekemisessä asiakaspalvelusta ympäristön hyvinvoinnista huolehtimiseen. Markkinoinnissa korostuu asiakkaiden toiveiden ennakointi ja ylittäminen. Tavoitteena on "hurmata asiakkaat", saada ihmiset "rakastamaan hotelleja" ja synnyttää "onnellisuuden kierre".

"Haluamme jättää onnellisen muistijäljen, joka kantaa pitkälle arkeen", Sokos Hotelsin kehitysjohtaja Peter Jung sanoo tiedotteessa.

Onnellistaminen juontaa juurensa vuoteen 2011, jolloin hotelliketju alkoi erityisesti panostaa palvelukulttuurin kehittämiseen. Nykyisin ketju esimerkiksi kerää hotelleista kuukausittain henkilökunnan hyviä palvelutekoja, joista se palkitsee parhaat.

Kun palvelukulttuurin kehittämistyö alkoi, vain yksi Sokoksen hotelli sai asiakastyytyväisyysmittauksessa arvosanan 4,30, kun paras arvosana oli viisi. Jungin mukaan tänä vuonna kaikkiaan 24 hotellia ylitti tuon rajapyykin.

"Onnellistaminen antaa pitkälle kehitystyöllemme nyt nimen", Jung sanoo.

Onnellistaminen-kampanjan lanseeraukseen liittyy markkinointikampanja, joka näkyy televisiossa, verkossa ja somessa tulevina viikkoina. Mukana on myös kuluttajakisa.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun S-ryhmä hyödyntää verbikikkailua markkinoinnissaan. S-ryhmä aloitti halpuuttamiseksi nimeämänsä hintakeskeisen markkinoinnin erityisesti ruokakaupassa vuonna 2015. Halpuuttaminen palkittiin muun muassa Effie Awards Finland 2015 -kilpailussa Grand Effiellä ja kultaisella Effiellä. Lisäksi se valittiin myös Vuoden 2015 Markkinointiteoksi sillä perusteella, että Halpuuttaminen vaikutti koko kaupan markkinointikäyttäytymiseen ja osaltaan kasvatti S-ryhmän myyntiä ja markkinaosuutta.