Maabrändi

Laura Kukkonen 11.12.2014 08:25 päivitetty 3.3.2016 14:50

USA on maailman arvokkain maabrändi - Suomi on edelleen kaukana top 10:stä

Colourbox

Suomi on maailman arvokkaimpien maabrändien joukossa sijalla 31.

Konsulttiyhtiö Brand Finance on laatinut listauksen maailman arvokkaimmista maabrändeistä. Yhdysvallat ottaa ykkössijan valtion brändin arvon ollessa noin 16 biljoonaa euroa.

Suomi on vasta sijalla 31, kuten oli myös viime vuonna. Suomen maabrändin arvo on 248 miljardia euroa.

Toisena listalla on Kiina 5,4 biljoonan arvoisena, ja kolmantena 3,5 biljoonalla eurolla Saksa.

Saksa on myös Brand Financen selvityksen mukaan maailman vahvin maabrändi. Se sai sadasta mahdollisesta pisteestä 75,84. Suomi sai 68,26 pistettä, ja on peräti 15. sijalla.

Toiseksi vahvin maabrändi on Singaporella, kolmanneksi vahvin Sveitsillä. Neljänneksi putosi Yhdysvallat viime vuoden kolmannelta sijalta.

Nopeiten kasvava maabrändi on Qatarilla, jonka brändin arvo on noussut 39 prosenttia viime vuodesta. Ukrainan brändin arvo taas on laskenut nopeiten, 37 prosenttia vuodessa 65 miljardiin.

Naapureistamme Venäjän brändin arvo on laskenut 73 miljardia, mutta se on edelleen arvokkaimpien listan sijalla 12. Ruotsi on sijalla 17 ja Norja sijalla 27. Tanskakin menee Suomen edelle, sijalle 29.

Suomella on kuitenkin toivoa. Konsulttiyhtiö on tehnyt listaukset siitä, kuinka hyvin maat kehittävät brändiään sijoitusten, taitojen, palveluiden ja turismin aloilla. Suomi on sijoituksissa parhaiten kehittyvien maiden joukossa 9. sijalla, ja ihmisten sekä taitojen alueella seitsemäs. Molemmilla listoilla kärkeä pitävät Singapore ja Sveitsi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö