Viestintätoimistot Ellun Kanat, Eurofacts, Hill & Knowlton Strategies, Kreab, Miltton Networks, Pohjoisranta Burson-Marsteller, Rud-Petersen Public Affairs, Tekir ja Vapa Media ovat ilmaisseet tukensa Lobbaus läpinäkyväksi -kansalaisaloitteelle.

Kansalaisaloitteen tavoitteena on luoda Suomeen lobbausrekisteri, suojata tavallisten kansalaisten yksityisyys ja yhtenäistää kansanedustajien sidosryhmätapaamisten julkistaminen. Kaikkiaan kansalaisaloite on kerännyt 1 735 kannatusilmoitusta 12. lokakuuta alkaen.

Kansalaisaloitteen taustalla ovat kansalaisjärjestöt Open Knowledge Finland, Avoin ministeriö ja Transparency Finland.

Aiemmin esimerkiksi Finnwatch ja kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ovat ilmaisseet tukensa aloitteelle, kuten myös Markkinoinnin,​ ​teknologian​ ​ja​ ​luovuuden​ ​liitto​ ​MTL.

"Kattavaa lobbausrekisteriä kannatetaan laajasti vaikuttamistyön tekijöiden keskuudessa. Nyt on aika tarttua toimeen ja tehdä lobbaus läpinäkyväksi. Kansanedustajia koskeva lobbausrekisteri on tähän ensimmäinen askel", toiminnanjohtaja Teemu Ropponen Open Knowledge Finlandista kertoo tiedotteessa.

Lobbaus läpinäkyväksi -kansalaisaloitteen sisältöön on haettu mallia parhaista kansainvälisistä käytännöistä.

Aloitteen alullepanijoiden mukaan käytännön toteutuksessa edustajia tapaavien sidosryhmien velvollisuus voisi esimerkiksi olla syöttää tiedot, jotka edustaja täydentäisi ja kuittaisi. Näitä tietoja olisivat esimerkiksi läsnäolleiden nimet, taustayhteisöt ja mahdolliset toimeksiantajat, tapaamisen aihe ja ajankohta.

Lobbaus läpinäkyväksi -kansalaisaloite kerää kannatusilmoituksia 12. huhtikuuta 2018 saakka.