Cannes Lions

Aleksi Ylä-Anttila 20.6. 11:25 päivitetty 20.6. 14:08

Useita suomalaistöitä shortlistille Cannesissa – TBWA\Helsinki kahmi lisää kiinnityksiä

Pekka Mustonen
Cannes Lions -festivaali järjestetään Ranskan Cannesissa.

Useita suomalaistöitä ylsi keskiviikkona shortlistille Cannes Lions -festivaaleilla.

Eilen shortlistille ensimmäisenä suomalaistyönä Entertainment Lions -kategoriassa yltänyt TBWA\Helsingin Finavialle suunnittelema #LIFEINHEL-sisältömarkkinointikampanja pääsi shortlistille keskiviikkona kolmessa eri sarjassa.

Media Lions -kategoriassa #LIFEINHEL-kampanja on mukana shortlistilla sarjassa Used Branded created for Digital or Social. Lisäksi kampanja ylsi shortlistille kategorian Social & Influencer Lions Brand Storytelling - sekä Multi-platform Social Campaign -sarjassa.

LIFEINHEL-kampanjassa kiinalainen vaikuttaja Ryan Zhu asui Helsinki-Vantaan lentoasemalla kuukauden ajan. Päivittäisten haasteiden kautta Zhu testasi lentoaseman toimintaa ja tutustui suomalaiseen elämäntapaan.

Monikanavainen kampanja yhdisteli elementtejä kilpailuohjelmista, tosi-televisiosta ja sosiaalisesta mediasta. Kampanjaa olivat TBWA:n lisäksi toteuttamassa kotimaiset toimistot Dagmar ja KLOK Creative Agency sekä Kiinassa Edelman Public Relations ja WE Red Bridge.

TBWA\Helsingin Executive Creative Director Mikko Pietilä arvioi, että työn menestykselle on useita tekijöitä.

"Kampanja on rakennettu systemaattisesti. Olemme huomioineet vahvasti Kiinan mediat, sillä kampanja tehtiin erityisesti Aasian markkinoille. Kyseessä on erilainen kampanja ja selkeä bränditeko. Myös vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen on varmasti yksi selittävä tekijä", Pietilä arvioi.'

Myös kaksi muuta TBWA:n työtä ylsi shortlistille. Osana Nesteen Pre-order the Future -kampanjaa lanseerattu lisättyä todellisuutta hyödyntävä, interaktiivinen oppimistyökalu EduCycle on shortlistilla kategoriassa Creative Data Lions sarjassa Data Storytelling.

Pelin tarkoituksena on auttaa lapsia hahmottamaan pelin keinoin ihmisen tekemien valintojen vaikutuksia ilmastopäästöihin.

TBWA:n Helsingin Sanomille suunnittelema The Art of Journalism -hanke on puolestaan shortlistilla Media Lions -kategorian Use of Print / Outdoor -sarjassa.

Kampanjassa TBWA:lle annettiin tehtäväksi ilmaista kuvallisin keinoin laadukkaan journalismin merkitys. Toimiston kehittämässä The Art of Journalism -konseptissa 12 HS:n pitkää ja syventävää artikkelia annettiin suomalaisten taitelijoiden käsiin.

Miljoonat sanat muuttuivat näin 12 graafisen julisteen muotoon. Kampanjaan pyydettiin kahtatoista taiteilijaa suunnittelemaan julisteet HS:n logon pohjalta. Mukana olivat Klaus Welp, Janine Rewell, Meeri Koutaniemi, Nanna Susi, Tuomas Korpi, Ville Tietäväinen, Mika Melvas, Helena Vaari, Jani Tolin, Tekla Vály, Sanna Annukka ja Erik Bruun.

Kolmannentoista teoksen teki ihmisen sijaan tekoäly. Se katseli Hesarin tämän vuoden 50 suosituimman artikkelin kuvamaailmoja ja analysoi nämä 253 muuttujaksi ja 58 väriksi, joiden perusteella kuva rakentui.

Kampanja laajeni digitaalisiin kanaviin, erityisesti sosiaalisessa mediassa tavoittaen miljoonia ihmisiä.

Suomalaiset saivat huomiota myös PR Lions -kategoriassa, jossa kaksi Pohjolasta tullutta työtä ylsi shortlistille. Fazerin uuden Sirkkaleipä-tuotteen lanseeraus on shortlistilla sarjassa Food & Drink. Lanseerauksessa Fazerin kumppaneina ovat olleet SEK Helsinki ja Dagmar.

Plan International Suomen Sheboard -sovellus ylsi shortlistille sarjassa Mobile & Apps. yhteistyössä Samsungin kanssa kehitetty puhelimen näppäimistö hyödyntää ennakoivaa tekstinsyöttöä ja ohjaa tällä tavoin käyttäjää käyttämään monipuolisempia sanoja tytöistä puhuttaessa.

Planin mainonnan kumppanina myös Sheboardin yhteydessä toimii Hasan & Partners. Myös Into-Digital on ollut mukana yhteistyössä.

S-ryhmän slow televisionia eli hidasta televisiota edustava Hihna 247 -lähetys sai viime juhannuksena runsaasti huomiota ja katsojia sekä Facebookissa että Subin tv-kanavalla.

Lähetyksessä seurattiin kahdeksan tunnin ajan Prisma Kaaren kauppakeskuksen kassahihnaa näyttäen, mitä suomalaiset ostavat juhannuksena.  Livelähetys keräsi satojatuhansia katsojia, ja Hihna247-videot kahmivat yhteensä yli miljoona näyttökertaa.

S-ryhmä toteutti lkassahihaliven myös itsenäisyyspäivänä ja konsepti houkuttelee hitaan television ystäviä myös tulevana juhannuksena. Hihan taikaa ovat olleet luomassa S-ryhmän kanssa Source Creative, Craft Finland, Sanoma, HOK-Elanto sekä Carat Helsinki.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö