Kaikkiaan seitsemän suomalaistyötä ylsi shortlistille Euroopan parasta markkinointia palkitsevalla Eurobest-festivaalilla.

HOK-Elannon Alepa-myymäläketjun Korttelitoive-kampanja ylsi shortlistille kaikkiaan viidessä eri kategoriassa:Digital, Digital Craft, Innovation, Media sekä Mobile.

Jo muutama vuosi sitten lanseeratun kampanjan keskiössä on asiakkaiden mahdollisuus jättää palautetta ja toiveita myymälöissä. Tänä vuonna kampanja sai lisämausteen SOK Media n kehittämän chatbot-palvelun kautta. Chatbotin avulla asiakkaiden on ollut mahdollista välittää toiveita lähimyymäläänsä. Kampanjaa ovat olleet tekemässä myös Carat ja Wörks.

Helsingin Sanomien kesällä paljon huomiota myös kansainvälisessä mediassa saanut Welcome to the land of free press -kampanja on finaalissa mukana kategorioissa Direct, Media ja PR.

Kampanjassa puhuteltiin suoraan Yhdysvaltain presidenttiä Donald Trump ia ja Venäjän presidentti Vladimir Putin ia kesällä Helsingissä järjestetyn huippukokouksen yhteydessä.

Huippukokousvieraiden saapumisreittien ulkomainospinnat täytettiin lehden uutisotsikoilla presidenttien urien varrelta. Otsikot kertoivat, miten presidentit Trump ja Putin suhtautuvat mediaan kotimaissaan.

Kampanjan suunnittelusta ja toteuttamisesta vastasivat Sanoma, TBWA\Helsinki sekä ulkomainosyhtiöt Clear Channel ja JCDecaux.

Tavaratalo Stockmann in ja TBWA:n yhdessä kehittämä konsepti sukupuolineutraalista One Way -pop up -myymälästä on mukana Glass-kategorian finaalissa. Kategoriassa palkitaan projekteja, joiden kautta on pyritty saamaan aikaan konkreettisia muutoksia.

Hasan & Partners in lastenoikeusjärjestö Planille suunnittelema Sheboard-näppäimistösovellus on niin ikään mukana Glass-kategoriassa. Alunperin englanniksi ja sittemmin myös suomeksi julkaistun Sheboardin tarkoituksena on haastaa ja muuttaa tyttöihin liittyvää keskustelua ja puhetapaa. Sheboard on mukana myös Mobile-kategoriassa.

TBWA:n VR:lle ideoimaEscape Train on shortlistilla Media-kategoriassa. Escape train oli liikkuvaan junaan sijoittuva pakohuonepeli.

Escape Train -pakohuonepeli järjestettiin Helsingistä Rovaniemelle matkaavassa junassa keskiviikkona 13.12.2017. Illan ja yön kestäneessä pelissä ratkottiin Idän pikajunan arvoitus -elokuvan hengessä junassa sattunutta kuvitteellista kuolemantapausta.

Media-kategoriassa mukana on myös niin ikään TBWA:n kehittämä Finavialle tehty sisältömarkkinointikampanja #LIFEINHEL.

#LIFEINHEL-sisältömarkkinointikampanjassa seurattiin kiinalaisen näyttelijän Ryan Zhu n kuukauden kestänyttä asumista Helsinki-Vantaan lentoasemalla syksyllä 2017.

Hänen seikkailujaan oli mahdollista seurata päivittäin Finavian sosiaalisen median kanavissa sekä Kiinan WeChat issä ja Weibo ssa.

Monikanavainen kampanja yhdisteli elementtejä kilpailuohjelmista, tosi-televisiosta ja sosiaalisesta mediasta. Kampanjaa olivat TBWA:n lisäksi toteuttamassa kotimaiset toimistot Dagmar ja KLOK Creative Agency sekä Kiinassa Edelman Public Relations ja WE Red Bridge.

Print & Outdoor Craft -kategoriassa finaaliin pääsi Suomen Pelastusarmeijan ulkomainoskuva Nuori mies. Kuvassa nuori, yksinäinen mies istuu meren aallokon keskelle sijoitetulla puiston penkillä tunnelman ollessa synkkä. Mainos on osa Pelastusarmeijan Yksin hädän keskellä -kampanjaa.

Kampanjaa on ollut yhdessä Pelastusarmeijan kanssa tekemässä markkinointitoimisto Make It Simple, valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen sekä Grano sekä Vizeum.

Lisäksi Film Craft -kategoriassa mukana on Nokian renkaiden It's a beautiful journey -filmi, jota on ollut mukana tekemässä TBWA\Helsinki. Filmin tekemiseen ovat osallistuneet myös Thirsty ja Wonderland.

Eurobest-festivaalin voittajat julkistetaan tänä vuonna 10.-13.12. Palkitsemisseremonia on luvassa 13.12. Lontoossa. Vuonna 2008 ensimmäistä kertaa järjestetty Eurobest palkitsee vuosittain parhaita eurooppalaisia markkinoinnin ja luovan alan töitä.