Perinteinen musiikkiteollisuus on kriisissä, mutta hollantilaista Sellaband-levy-yhtiötä tämä ei voisi vähempää kiinnostaa.

- Se ei ole kiinnostanut minua sen jälkeen, kun lähdin Sony BMG:ltä, Sellabandin toimitusjohtaja Johan Vosmeijer sanoo.

Yhtiö toimii netissä eräänlaisella osuustoimintaperiaatteella. Sen sivustolla yli 7 000 bändiä etsii rahoittajia eli "uskovaisia".

Bändin pitää kerätä 5 000 kappaletta kymmenen dollarin hintaisia osuuksia. Kun 50 000 taalaa tulee täyteen, Sellaband tekee bändin kanssa levytyssopimuksen ja tuottaa albumin.

Bändiin sijoittaneet saavat levyn automaattisesti kotiinsa. Mahdolliset myöhemmät tuotot jaetaan yhtiön, bändin ja uskoneiden kesken.

- Meillä on tällä hetkellä jo 30 000 käyttäjää, jotka ovat sijoittaneet bändeihin noin kaksi miljoonaa dollaria. He osoittavat, että mallimme toimii, Vosmeijer toteaa.

Musiikki & Median Suomeen kutsuma mies puhuu tyynen rauhallisesti. Kaikki eleet viestivät, että he ovat voittaneet tämän kisan.

Hysteria vallalla

Sellabandin idean keksi hollantilainen Pim Betist, joka asui muutamia vuosia sitten New Yorkissa. Radiossa soivat koko ajan samat kappaleet. American Idol oli kovassa huudossa, mutta lahjakas muusikkoystävä ei saanut levydiiliä mistään.

- Pim kehitti idean, jossa äänestäminen toimii paljon paremmin. Hän työskenteli silloin Shellillä, eikä työllä ollut mitään tekemistä musiikin kanssa. Sitten hän tuli luokseni ja esitti ajatuksensa, Vosmeijer kertoo.

Ajoitus osui nappiin. Helmikuussa 2006 Vosmeijer oli työhönsä erittäin tyytymätön.

- Sonyn ja BMG:n fuusion jälkeen kaikki meni pieleen. Kenelläkään ei ollut yhtään keinoa, jolla syöksykierre olisi voitu katkaista.

Vosmeijerin mielestä alan ongelmat alkoivat, kun jakeluyhtiöille annettiin liikaa valtaa. Samalla yhtiöt reagoivat uusiin nettifirmoihin hysteerisesti. Napsterista ei opittu mitään, vaan takaa-ajo jatkuu edelleen.

Rahavirrat kotiin

Vosmeijerin, Betistin ja Dagmar Heijmansin Sellaband aloitti toimintansa elokuussa 2006. Levyttäneitä artisteja on 21, ja määrä kasvaa keskimäärin kahdella kuukaudessa. Perinteinen levy-yhtiö pystyy Vosmeijerin mukaan yhteen uuteen artistiin kuussa.

Ei ihme, että kilpailijoitakin on ilmaantunut nettiin. Vosmeijer on laskenut, että niitä on tällä hetkellä 12.

- Me olimme kuitenkin ensimmäinen. Ihmiset saavat vapaasti päättää, olemmeko paras.

Rahaa Sellaband tekee viidellä tavalla. Kahdessa niistä tulot jaetaan Sellabandin, artistin ja artistiin sijoittaneiden kesken. Tulovirtoja ovat mainosten ja musiikin myynti saitilla.

Kolme muuta ansaintakeinoa ovat bändeille talletettujen sijoitusten korkotuotot, musiikin tekijänoikeudet ja oheistuotekauppa.

- Artistien meille tekemän musiikin oikeudet jäävät meille, vaikka kahden vuoden sopimus loppuu. Katalogista tulee jatkossa merkittävä ansaintakeino.

Epäily hillitsee

Tällä hetkellä Sellabandin suurimmat markkina-alueet ovat Yhdysvallat, Hollanti, Iso-Britannia, Saksa ja Ranska. Bisneksestä 60 prosenttia tulee niistä.

- Ranska yllätti meidät, koska luulimme heidän olevan skeptisempiä. Uskoimme enemmän Skandinaviaan, jossa olemme vielä alkutekijöissä.

Niin, mitenkäs Suomi? Tämä taitaa olla liian pieni maa?

- Suomella on erittäin vahva musiikkivienti. Toivomme, että suomalaiset bändit löytäisivät meidät, koska meillä on jo jonkin verran bändeihin uskovia täällä.

Vosmeijer muistuttaa, että bändiin kympin sijoittava saa halutessaan rahansa takaisin, jos 50 000 dollarin raja ei näy ylittyvän.

Iso hyppy edessä

Seuraavat konttorinsa Sellaband avaa Yhdysvaltoihin ja Britanniaan vielä tämän vuoden aikana. Pääkonttoriaan Amsterdamissa pitävä yhtiö sai juuri kerättyä 3,5 miljoonan potin pääomasijoittajilta.

- Ai miksi minulla ei ole tuhannen dollarin pukua päällä? Käytämme rahaa uusiin toimistoihin ja rekrytointeihin. Meitä oli alussa kolme, mutta kesäkuun loppuun mennessä meitä pitäisi olla 16.

Tuottajat ja A&R-ihmiset Sellaband hankkii ulkopuolelta. Verkostossa on tunnettuja tekijöitä, kuten Erykah Badun kanssa Grammyn voittanut tuottaja James Poyser sekä britit George Shilling (mm. Primal Scream) ja Jon Kelly (mm. Kate Bush).

Seuraavaksi Sellaband haluaa vakiinnuttaa asemansa. Aktiivisuus lähtee Vosmeijerin mukaan ruohonjuuritasolta.

- Kun saimme lisärahoituksen, moni sanoi, että meidän pitäisi tehdä suuri tv-kampanja Yhdysvaltain televisioon. Se on ihan bullshittiä. Me keskitymme olennaiseen.