Brändit

Aleksi Ylä-Anttila 21.9. 14:02

Uudistunut Fazer Yosa tähtää Pohjoismaiden valloitukseen markkinoinnin keinoin: "Haluamme luoda moniaistillisia kokemuksia"

Fazer
Fazer Yosan uuden pakkausdesignin keskeinen elementti on iso Y-kirjain, joka kuvaa maasta taivasta kohti kurkottavaa kauraa.

Uudistunut Fazer Yosa -kauratuoteperhe tähtää Pohjoismaiden valloitukseen.

Fazerin kaurapohjaisten elintarvikkeiden Fazer Yosa -tuoteperhe on uudistanut brändistrategiansa, markkinointiviestinnän konseptinsa sekä tuotepakkausdesigninsa.

Lisäksi tuoteperheeseen on tuotu syksyllä kahdeksan uutuustuotetta, muun muassa kolme kaurajuomauutuutta.

Fazer Yosan brändi- ja kategoriajohtaja Tiia Antila kertoo M&M:lle, että Fazer toteutti ennen uudistusta kuluttajatutkimuksen kuudessa eri maassa.

Tutkimuksen mukaan kuluttajat kokevat kasvipohjaisten tuotteiden valikoiman usein sekavaksi, vaikka kiinnostus tuotteita kohtaan on viime vuosina merkittävästi kasvanut.

Tutkimuksessa tehtyjen löydösten pohjalta brändi lähti toteuttamaan mittavaa uudistushanketta.

Yosa-brändin uudistumisen yhteydessä myös pakkausilme on uudistunut. Fazer Yosa suunnitteli uuden pakkausdesignin yhteistyössä brittiläisen designtoimisto Pearlfisherin kanssa.

Tiia Antilan mukaan suomalaiseen ruokakulttuuriin kuuluu, että tuotepakkaukset ovat esillä pöydälle aterioinnin yhteydessä. Siksi bränditarinan tulee ulottua pakkauksiin saakka.

"Uudistuneen designin kautta haluamme tuoda moniaistillisia kokemuksia. Haluamme kertoa kauran tarinan myös pakkauksessa. Pakkauksessa on iso Y-kirjain, joka kuvastaa itse kauraa. Se ikään kuin nousee maasta ja vapauttaa voimansa kohoten kohti aurinkoa", Antila kuvaa.

Uudistuneen brändin lanseerauskampanja alkaa ensi viikolla. Antilan mukaan kampanjaan sisältyy televisiomainontaa, ulkomainontaa sekä mainontaa digikanavissa sekä sosiaalisessa mediassa.

"Jalkaudumme myös aktiivisesti kauppoihin. Meillä on paljon maistatuksia ja demoja syksyn aikana. Haluamme toetenkin, että mahdollisimman moni tutustuu Fazer Yosa -tuotteisiin. Se on maistatusten tarkoitus. Maistatukset tehdään kaupoissa ja yhteistyössä kaupan kanssa."

Kahden aallon lanseerauskampanja

Lanseerauskampanja tehdään Suomessa kahdessa eri aallossa. Ensimmäinen, tulevalla viikolla käynnistyvä osa kestää kolme viikkoa. Sen jälkeen luvassa on pieni tauko. Toinen osa strattaa loka-marraskuun vaihteessa. Molemmissa kampanjan osissa käytettävät markkinointiviestinnän ratkaisut ovat samansuuntaisia.

Antila ei paljasta tarkkaa kampanjabudjettia. Kyse on hänen mukaansa kuitenkin merkittävästä panostuksesta.'

"Emme kerro tarkkoja markkinoinnin panostuksia ulos, mutta kyseessä on yksi meidän isoimmista lanseerauksistamme tänä syksynä", Antila kertoo.

Ensimmäinen kaurapohjainen Fazer Yosa -välipala, Metsämarja, tuli markkinoille vuonna 1995, ja se on edelleen markkinoilla. Brändillä on siis pitkä historia takanaan.

Uudistuneella brändistrategialla ja markkinointiviestinnän konseptilla vedotaan Antilan mukaan erityisesti moderneihin, tiedostaviin kuluttajiin ja myös perheisiin.

"Toivomme, että mahdollisimman moni tutustuu kampanjan aikana Fazer Yosan tuotteisiin. Haluamme muotoilla kauran roolia uudelleen meidän päivittäisessä ruokavaliossamme ja tarjota kaurapohjaisia tuotekokemuksia aamiaiselta illalliselle", sanoo Antila.

Suomen lisäksi uudistunut Fazer Yosa pyrkii lyömään isosti läpi Pohjoismaissa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Yosan viestintäkumppanina Suomessa ja Ruotsissa toimii Miltton. Mainonnan ja markkinointiviestinnän konseptista on vastannut ruotsalainen Round & Round.

"Tanskassa ja Norjassa käytämme paikallisia viestinnän kumppaneita., jotka tuntevat markkinan parhaiten. Mediatoimistokumppanimme on Dagmar ja sosiaalisen median kumppanina Someco. Kaurapohjaisten tuotteiden suosio kasvaa jatkuvasti. Uskomme Fazer Yosan olevan kiinnostava brändi kaikissa Pohjoismaissa", kertoo Antila.