Startupit

Kirsti Karttunen 8.8.2012 08:06 päivitetty 4.2.2016 10:26

Uudistunut Scoopinion auki nyt kaikille

Lukutottumuksia tarkkaileva Scoopinion aukeaa ensimmäisenä Googlen Chrome-selainta käyttäville.

Tähän päivään asti uutisten suosittelupalvelu Scoopinionin beta-versiota on päässyt käyttämään vain pyytämällä kutsun. Keskiviikosta eteenpäin kuka tahansa pystyy rekisteröitymään uudistuneeseen palveluun.

Scoopinionin perustajiin kuuluvan Johannes Koposen mukaan uudistus on pitkälti olemassa olevan palvelun parantamista ja laajentamista.

”Esimerkiksi juttujen jakaminen on suoraviivaisempaa”, Koponen selventää.

”Lisäksi palvelu aukeaa nyt kaikille, mikä tuo lisää käyttäjiä.”

Uusi versio on ensin tarjolla vain Googlen Chrome-selaimen asentaneilla. Mozillan Firefox-selainta käyttäville uusi Scoopinion aukeaa hieman myöhemmin.

Scoopinion on sovellus, joka arvioi käyttäjän puolesta, mitkä jutut ovat lukemisen arvoisia. Scoopinionissa ei pärjää vain vetävällä otsikolla, sillä sivusto suosittelee lähinnä loppuun asti luettuja juttuja. Juttuarkistossa on nyt puoli miljoonaa artikkelia.

Vajaa vuosi sitten Helsingin Sanomain Säätiön Uutisraivaaja-innovaatiopalkinnon voittanut Scoopinion elää vielä 250 000 euron palkintorahoilla ja elättää viisi kehittäjäänsä. Matkan varrella palvelu on saanut suomenkielisen lempinimen Skuuppari, mutta paljon on vielä edessä.

”Yritämme pelastaa journalismin olemalla internetin suurin joukkoistamispalvelu”, Koponen tuumaa.

Palvelu ilman mainoksia

Useiden verkkosivustojen kannattavuus perustuu mainoksiin, mutta Koposen mielestä Scoopinionin käyttömukavuus kärsisi liiasta mainonnasta.

Sen sijaan yhtiöllä on kaksi muuta voimavaraa, joista ensimmäinen on data. Scoopinion keräämä tieto lukutavoista voisi perustajiensa mukaan kiinnostaa lehtitaloja, mainostajia tai tutkimuslaitoksia.

”Lehtitalot toki saattavat saada omia juttujaan koskevan datan itsekin. Meidän keräämämme tieto on kuitenkin laajempaa, koska se kattaa useiden lehtitalojen juttuja”, toteaa Koponen, joka uskoo muutoksen kourissa kipuilevan median hyötyvän palvelusta.

Toinen voimavara on juttujen Scoopinionissa saama arvo.

”Tiedämme minkälaisia juttuja ihmiset todella lukevat. Kun juttu saa arvon lukutapojen perusteella, niin esimerkiksi maksumuurin takana olevan sisällön myyminen voi helpottua, kun sinne ohjataan liikennettä.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.