Tv-kanavat

Miia Turunen 6.6.2012 13:07 päivitetty 4.2.2016 10:26

Uudistuva Ava kutsuu katsojat luomaan ohjelmistoa ja kanavailmettä

Syksyllä uudistuva Ava-kanava panostaa kanavajohtajan Toni Flycktin mukaan aitoihin tarinoihin. Katsojat pääsevät luomaan muun muassa Avan uutta kanavailmettä.

Syksyllä uudistuva MTV Median Ava haluaa luoda kanavan yhdessä katsojien ja mainostajien kanssa.

MTV:n Head of Promotionin Tuomo Kulomaan mukaan Avaa lähdettiin miettimään niin, että jos bloggaajat tekisivät kanavan, millainen se olisi.

Katsojat pääsevät vaikuttamaan niin kanavan ohjelmistoon kuin mukaan toteuttamaan kanavailmettä. Verkko on tässä keskeisessä osassa: katsojat voivat lähettää Avan verkkosivujen kautta kuvia, tarinoita ja kommentteja. Kuvista voidaan koostaa esimerkiksi jatkuu-tunnuksena näkyvä kuvakaruselli, Kulomaa kertoo.

Katsojat pääsevät syksyllä myös esimerkiksi äänestämään, mikä elokuva parista vaihtoehdosta kanavalla nähdään.

”Avan uusi ilme on minimalistinen ja moderni ja fontit klassisen kauniita”, Kulomaa sanoo.

Syksyllä julkistettavaa uutta ilmettä on ollut suunnittelemassa MTV:n AD Virpi Kunttu.

Omaa kotimaista ohjelmistoa

Avan ohjelmistossa on jatkossakin ohjelmia kodista, sisustuksesta, muodista ja ihmissuhteista, dokumentteja sekä laatudraamaa ja -elokuvia. Avan ja Subin kanavajohtajan Toni Flyckt kertoo kanavan panostavan aitoihin tarinoihin. Pääkohderyhmä on naispainotteinen 25–54-vuotiaat.

”Alkuvaiheessa kotimaista ohjelmistoa on noin 20 prosenttia kaikesta ohjelmistosta, mutta määrä kasvaa merkittävästi jo keväällä”, Flyckt kertoo.

Syksyllä kanavalla starttaa useita kotimaisia tuotantoja, kuten Jenni Pääskysaaren juontama, erotarinoita esittelevä 11 tapaa jättää nainen, Erkki Tuomiojan ja Pauli Aalto-Setälän vetämä Kirjapiiri sekä Vappu Pimiän luotsaama Erilaiset äidit, joka esittelee käsittelee perhettä ja äitiyttä kymmenen suomalaisen perheen kautta.

Ulkomaisesta ohjelmistosta Ava satsaa BravoTV:n sisältöön ja tuo Suomeen muun muassa Top Chef: Jälkiruokamestarit ja musikaalimaailmaan sijoittuvan, Steven Spielbergin ideoiman ja tuottaman Smashin.

Helmestä osa Avaa

Osana uudistusta MTV3 Helmi -palvelusta tulee osa Avan verkkopalvelua. Flycktin mukaan Helmellä on tällä hetkellä noin 300 000 eri viikkokävijää.

”Näen sen niin, että Helmi saa valtakunnallisen tv-kanavan tulevassa yhdistymisessä. Netti on ydin, jossa kaikki jakaminen ja keskustelu tapahtuu ja sitä ruokitaan. Voimme nostaa kuluttajien tarinoita ja kuvia kanavailmeeseen ja sitä kautta se elää koko ajan”, Flyckt sanoo.

Ava tavoittelee 3,5–4 prosentin katseluosuutta kohderyhmässään vuoden loppuun mennessä. Flycktin mukaan katseluosuus olisi tällöin lähellä Nelonen Median Liviä, mutta enemmän kuin Fox International Channels Nordicin Foxilla.

Jääkiekon MM-kisat antoivat vauhtia myös Avalle, joka näytti osan Suomen otteluista. MTV Median b-to-b markkinointipäällikön Minna Perilän mukaan jääkiekon avulla Ava on viimeistään nyt viritetty valtaosaan suomalaisista kodeista.

Perilä kertoo, että mainostajille Avan yhdessä luominen tarkoittaa uudentyyppisiä tuotteistusmalleja mainontaan, esimerkiksi teemakatkoja.

Elokuussa tulossa on iso lanseerauskampanja, jonka suunnittelee mainostoimisto TBWA Helsinki. Ava hyödyntää lanseerauksessa elokuvaohjaaja Dome Karukosken kanavalle ohjaamaa Valtatie 13 -lyhytelokuvaa. Elokuva perustuu suomalaisten naisten omiin tarinoihin ja kokemuksiin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö