Arvostetuimmat brändit 2018

Ville Perttula 5.10.2018 09:05

Uudistuva lukkoyhtiö Abloy uskoo tarinalliseen markkinointiin – ”Olemme vahvasti mukana suomalaisten arjessa”

Antti Nikkanen
Abloyn myynti- ja markkinointijohtaja Jari Perälä ja toimitusjohtaja Jari Toivanen kertovat, että yli puolet yhtiön liikevaihdosta tulee b-to-b-liiketoiminnasta.

111-vuotias yhtiö on tänä vuonna Suomen arvostetuin brändi.

Lukkoja ja turvallisuusratkaisuja valmistavan Abloyn toimitusjohtaja Jari Toivanen uskoo, että yhtiön pitkä ikä ja vahva perintö ovat vaikuttaneet Abloyn brändin arvostukseen. Yhtiö nappasi kärkipaikan Brändien arvostus 2018 -tutkimuksessa.

”Olemme vahvasti mukana suomalaisten arjessa”, Toivanen sanoo Espoon Leppävaarassa Abloyn uudessa toimistossa.

Abloy voi tuoda suomalaiselle kaduntallaajalle mieleen kotioven lukon, mutta yli puolet yhtiön liikevaihdosta tulee b-to-b-liiketoiminnasta. Suomen ulkopuolella Abloy ei myy tuotteitaan kuluttajille lainkaan. Abloy kuuluu ruotsalaiseen Assa Abloy -konserniin ja toimii 90 maassa.

”Se, mistä kuluttajat meidät tuntevat, on vain pieni siivu siitä, mitä me teemme”, Toivanen toteaa.

Abloy on tehnyt töitä tunnettuutensa kasvattamiseksi. Parhaillaan yhtiö uudistaa brändiään. Sen ydinviestiksi on räätälöity kansainvälisen yleisön suuhun sopiva tunnuslause ”For Trust”. Abloyn edellisestä brändiuudistuksesta on viisi vuotta.

Tunne ja tarinankerronta on nyt tuotu Abloyn uudistetun markkinointiviestinnän ytimeen. Myynti- ja markkinointijohtaja Jari Perälä kertoo, että ensimmäinen tarinankerrontaan keskittynyt ulostulo oli reilu vuosi sitten julkaistu Kuolematon herra Henriksson -mainos. Mainoksessa seikkailee Abloy- lukon keksijä Emil Henriksson.

”Halusimme markkinointiviestintäämme vähän uusia sävyjä ja jopa hieman itseironiaa. Viesti menee paremmin perille, kun se kerrotaan tarinan avulla. Mainos sai hyvän vastaanoton, ja järjestimme samalla teemalla myöhemmin innovaatiokilpailun”, Perälä kertoo.

Perälä kuvailee, että yhtiön markkinointiviestintä on nykyisin entistä ”fokusoidumpaa”. Abloyn globaali markkinointibudjetti liikkuu miljoonissa.

”Aikaisemmin teimme markkinointia sisäisesti itse. 2010-luvun alusta saakka olemme ottaneet mukaan markkinointikumppaneita. Emme kuitenkaan heitä palloa toimistolle, vaan haluamme olla itse koko ajan mukana markkinoinnin, myynnin ja tuotehallinnan edustamana. Sisällön pitää tulla meiltä, mutta kumppanit ovat mukana ideoimassa.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö