Uusi 10 000 euron apuraha tulee Designmuseo n yritysyhteisöön Design Clubiin kuuluvilta yrityksiltä. Mukava ovat muun muassa Kalevala Koru, Barona Group ja Lääketietokeskus. Yhteistä yrityksille on se, että ne haluavat hyödyntää muotoilua omassa liiketoiminnassaan.

Uuden tukimuodon avulla saa tukea luovan idean kehittämiseen kaupallisen potentiaalin näkökulmasta.

Designmuseossa Design Clubia johtaja yhteistyöpäällikkö Piia Lehtinen kertoo tiedotteessa, että museo haluaa tukea muotoilun laaja-alaista hyödyntämistä aktiivisesti. Lisäksi tarkoituksena on kannustaa nuoria alan tekijöitä vuoropuheluun yritysten kanssa.

Apurahan jakaa Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tukisäätiö. Aalto ARTSin yrityssuhdepäällikkö Pirita Posti kertoo, että apurahalla on tarkoitus tukea ennennäkemätöntä konseptia, ratkaisua, palvelua tai tuotetta.

"Kehitysidean tulisi avartaa ymmärrystä taiteen tai muotoilun hyödyntämisestä yrityksissä tai julkisella sektorilla", Posti sanoo.

Tuki on suunnattu Aalto-yliopiston Taiteen ja suunnittelun korkeakoulun, Aalto ARTSin maisteritason opiskelijoille ja tohtorikoulutettaville. Rahan lisäksi tekijät voivat myös saada yritysten puolelta näkemystä omaan ideaansa.

Apurahan saajat valitsee raati, johon kuuluu viisi edustajaa Design Clubin jäsenyrityksistä, Designmuseosta ja Aalto-yliopistolta. Raati arvioi esimerkiksi ehdotusten liiketoiminnallista potentiaalia.