Vaikuttajamarkkinointi

Aleksi Ylä-Anttila 27.3. 13:14

Uusi Bonfire.fi aikoo Suomen suurimmaksi bisnesvaikuttajien mediaksi: "Saa olla tulta ja tappuraa"

Bonfire Agency
Tammikuussa perustettu Bonfire Agency lanseeraa oman vaikuttajamediansa. Kuvassa Bonfiren perustajat ja osakkaat Maria Sillanpää (vas.), Laura Pääkkönen ja Joonas Villanen.

Vaikuttajamarkkinointiin keskittyvän Bonfire Agencyn perustama verkkomedia Bonfire.fi on saanut vaikuttajaverkostoonsa 40 suomalaisen liike-elämän vaikuttajaa.

Tammikuussa perustettu Bonfire Agency on lanseerannut uuden bisnesvaikuttajien verkkomedian Bonfire.fi:n. Sivustolla suomalaisen liike-elämän vaikuttajat julkaisevat ajankohtaisia sisältöjä blogikirjoitusten, videoiden ja podcastien muodossa.

Bonfire Agencyn toimitusjohtaja Laura Pääkkönen kertoo M&M:lle, että sisällön tuottamisesta on sovittu tähän mennessä 40 suomalaisen liike-elämän vaikuttajan kanssa.

Joukkoon kuuluvat muun muassa vuorineuvos Reijo Karhinen, Slushin toimitusjohtaja Andreas Saari, start-up yrittäjä Karoline Gross, ohjelmistoyritys Vincitin perustaja Mikko Kuitunen, Tamron toimitusjohtaja sekä Microsoftin viestintäjohtaja Anne Alarotu.

"Monella vaikuttajalla on ennestään blogeja, podcasteja ja YouTube-kanavia. He saavat nyt uuden jakelukanavan. Idea sivuston perustamisesta syntyi siitä turhautumisesta, että Suomesta on puuttunut paikka, joka kokoaisi kaikki parhaat suomalaiset vaikuttajat ikään kuin saman katon alle", Pääkkönen kertoo.

Sivustolle ei ole tulossa maksumuuria. Kuitenkin Bonfire.fi aikoo nousta voitolliseksi jo ensimmäisen toimintavuotensa aikana. Miten se tehdään?

"Aivan aluksi emme odotakaan voittoa. Ansaintalogiikkana on se, että myymme mainostilaa sivustolle. Meille tulee lisäksi sponsoroitua sisältöä b-to-b-yrityksiltä. Kulurakenne on pieni. Vaikuttajat tuottavat valtaosan sisällöistä. He tuovat esille omaa henkilöbrändiään ja omaa viestiään näkyväksi."

"Vaikuttajat eivät saa rahallista korvausta sisällöistä, elleivät he halua lähteä erikseen tekemään Bonfire Agencyn kautta kaupallista sisältöä yhteistyössä mielenkiintoiseksi kokemansa brändin kanssa. Tällaisesta yhteistyöstä he saavat toki tuntuvan korvauksen", Pääkkönen kertoo.

Bonfiren perustajat uskovat, että videoiden ja podcastien rooli ammatillisissa sisällöissä tulee kasvamaan tulevina vuosina räjähdysmäisesti, vaikka tällä hetkellä ammatillisia sisältöjä kulutetaan vielä pääasiallisesti blogien muodossa.

Ulkopuolista rahoitusta Bonfire.fi ei ole saanut. Bonfire Agencyn kolme perustajaa ovat Pääkkönen, Bonfire.fi:n päätoimittaja Maria Sillanpää sekä luova johtaja Joonas Villanen. He ovat myös yrityksen ainoat osakkaat.

"Meidän tuomamme pääoma on ollut hyvin maltillinen. Tällaisen alustan ja uuden bisnesmedian perustaminen ei minusta edellytä suuria pääomia. Se vaatii minusta enemmän aikaa ja kovaa työtä. Olemme neuvotelleet jokaisen mukaan lähteneen vaikuttajan kanssa henkilökohtaisesti."

Toimituksellinen aineisto pienessä osassa

Vaikuttajien tuottaman sisällön ohella sivustolle on tulossa toimituksellinen podcast. Pääkkösen mukaan toimituksellinen aineisto on kuitenkin hyvin pieni osa kokonaisuutta. Suurin osa sisällöistä on vaikuttajien julkaisemaa sisältöä, videoita, podcasteja ja tekstejä.

"Osa haluaa vahvistaa omaa asiantuntijabrändiään. Rohkaisemme meidän vaikuttajiemme siihen, että saa olla tulta ja tappuraa ja käyttää erilaisia ilmaisuntapoja. Kaipaamme heiltä nimenomaan rohkeita näkemyksiä keskustelun herättämiseksi", Pääkkönen sanoo.

Pääkkösen mukaan Bonfire.fi:n tavoitteena on nousta voitolliseksi ensimmäisen toimintavuotensa aikana. Suoraa liikevaihtotavoitetta hän ei halua avata, mutta kävijämäärille on asetettu selkeät raamit.

"Jos ja kun haluamme olla Suomen suurin bisnesvaikuttajien media, silloin ei puhuta tuhansista vaan kymmenistä tuhansista kävijöistä kuukausitasolla. Kohderyhmämme on 20–65-vuotiaat liiketoiminnan eri osa-alueista ja ajankohtaisista aiheista kiinnostuneet suomalaiset lukijat."

Julkaisutahti määräytyy pitkälti vaikuttajien omien toiveiden mukaan. Sisältöä voi julkaista esimerkiksi kerran viikossa.

"Siksi on tärkeää, että meillä on laaja vaikuttajaverkosto. Näin pystytään takamaan päivittyvä sisältö etusivulle."

Sivusto on aloittanut toimintansa ja ensimmäiset sisällöt on julkaistu. Keskeisinä teemoina ovat muun muassa ICT, digitalisaatio, johtaminen, markkinointiviestintä, myynti, talous, HR sekä yrittäjyys.

Alku vaikuttaa Pääkkösen mukaan lupaavalta. Lopullisen onnistumisen ratkaisevat silti pitkälti vaikuttajat ja lukijat.

"Jos ja kun lukijat kokevat, että tämä on hyvä alusta ja toiminta lähtee lentoon, saamme myytyä lisää sponsoituja sisältöjä ja mainostilaa ja näin kulurakenne saadaan katettua. Aivan varmasti teemme voitollista tämän vuoden aikana", Pääkkönen lupaa.

Verkkomedian perustamisen ohella Bonfire Agency kokoaa yhä omaa vaikuttajaverkostoaan. Sen lisäksi toimisto tuo vaikuttajia mukaan kampanjoihin tapauskohtaisesti. Tällä hetkellä verkostoon kuuluvat muun muassa johtajuusviestinnän valmentaja Jukka Saksi, Lexperiencen perustaja Elina Koivumäki ja professori Alf Rehn.

Tällä hetkellä Bonfire Agengyn ja Bonfire.fi:n henkilöstön muodostavat kolme perustajaosakasta. Bonfire Agencyn tarkoituksena on perustajien mukaan palkata työntekijöitä kevään aikana.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö