Muoti

Jani Niipola 23.5.2018 10:18

Uusi Hasan éditions -konsulttitoimisto vie Suomi-muotia maailmalle: "Haluamme toimia suunnannäyttäjinä"

Kimmo Haapala
Hasan éditions on allekirjoittanut jo yhdeksän yhteistyösopimusta. Asiakkaisiin lukeutuu muun muassa klassinen brittiläinen vaatemerkki Belstaff. Kuvassa PR- ja viestintäjohtaja Petra Koivisto (vas.), toimitusjohtaja Karri Jalkanen (kesk.) ja kaupallinen johtaja Harri Kangas.

Hasan éditions vie suomalaista muotia maailmalle, mutta asiakkaissa on myös kansainvälisiä merkkejä. Uusin asiakas on peribrittiläinen vaatettaja Belstaff.

Suomalainen muotiala kehittyy kovaa vauhtia. Luovuus on tunnetusti suomalaisten suunnittelijoiden vahvuus, mutta brändin rakentamisessa, markkinoinnissa ja ehkä myymisessäkin olemme olleet esimerkiksi ruotsalaisia jäljessä.

Fashion in Helsinki -viikon kunniaksi julkistetaan tieto uudesta konsulttitoimistosta, joka haluaa tuoda helpotusta muotialan haasteisiin. Hasan éditions kuuluu Hasan & Partners Groupiin.

Tavoitteena on luoda muotialan monitoimija, joka Suomesta on puuttunut.

"Konsultoimme muoti- ja lifestylekentän asiakkaita, tarjoamme PR- ja viestintäpalveluita sekä teemme tukkumyyntiä tällä hetkellä Pohjois-Euroopassa", kiteyttää toimitusjohtaja Karri Jalkanen uuden toimiston idean.

"Tämän lisäksi pystymme tarjoamaan markkinointiviestinnän sekä asiakasnäkemyksen palveluita Hasan & Partners Groupin muiden yritysten avulla", hän jatkaa.

Perustajat ovat suomalaisittain poikkeuksellisen kokeneita alalla. Tiedotteen mukaan yrityksen konsulttikolmikolla on kokemusta yhteensä lähes 60 vuoden ajan kansainväliseltä muoti-, lifestyle- ja designalalta. Pitkään ulkomailla asunut toimitusjohtaja Karri Jalkanen on työskennellyt muun muassa Brownsilla, Marc Jacobsilla, Comme des Garçonsilla ja Sand Copenhagenilla sekä Stockmannilla ja Marimekolla

PR- ja viestintäjohtaja Petra Koivisto puolestaan työskenteli pitkään kuvitustoimisto Agent Pekassa ja vastaa kaikesta PR:ään ja viestintään liittyvistä asioista. Kaupallinen johtaja Harri Kangas on suomalaisen muotikaupan moniottelija, joka tunnetaan muun muassa My o My The Men -kaupan vetäjänä ja Helsinki Design Schoolin opettajana. Kangas ottaa vastuun kaikesta kaupallisesta toiminnasta, kuten esimerkiksi myynnistä. 

"Hasan éditions on ainoa yritys maailmassa, joka yhdistää konsultoinnin, PR:n, viestinnän, tukkumyynnin, asiakasnäkemyksen ja markkinointiviestinnän palvelut saman katon alle. Tämä on meidän kilpailuetumme verrattuna muihin toimijoihin, niin täällä Suomessa kuin globaalistikin. Haluamme toimia suunnannäyttäjinä", Kangas toteaa.

"Kaikki toimintamme lähtee ajatuksesta, että konsultoimamme yritykset saavat kasvua myyntiin ja heidän brändinsä vahvistuu. Perinteisesti PR-toiminnasta vastaa yritys A ja tukkumyynnistä yritys B. Nämä harvoin keskustelevat keskenään eivätkä he tiedä, mitä asioita tai tuotteita toinen myy tai viestii eteenpäin", komppaa Petra Koivisto.

Yhtenä tavoitteena on auttaa suomalaisia brändejä maailmalle, mutta kansainväliset asiakkaatkin kiinnostavat. Itse asiassa Jalkanen, Kangas ja Koivisto julkistavat tänään ison asiakkuuden.

Englantilainen Belstaff on klassinen vaatemerkki, joka tekee näyttävää paluuta uuden omistajansa johdolla. Asiakkuus kattaa koko Pohjois-Euroopan.

"Belstaff-diili syntyi laajojen kansainvälisten suhteidemme kautta. Toimimme Belstaffille koko Pohjois-Euroopan (Islanti, Norja, Tanska, Ruotsi, Suomi, Viro, Latvia ja Liettua) tukkumyynnin, PR:n ja viestinnän partnerina. Lisäksi konsultoimme myös itse tuotetta eli sitä, mikä tuote olisi paras mahdollinen tälle alueelle", Harri Kangas kertoo.

Lentävä alku lupaa hyvää uudelle toimistolle. Suomi-muodissa tarvitaan apua, mutta kolmikon toimisto toisaalta tarvitsee myös kansainvälisiä asiakkaita.

"Ensimmäisen vuoden tavoitteena oli allekirjoittaa kahdeksan yhteistyösopimusta ja nyt olemme jo saaneet aikaan jo yhdeksän, vaikka emme ole vielä tulleet julkisesti toimiston kanssa ulos", Jalkanen toteaa.

Uuden toimiston ensimmäisiä asiakkaita ovat Business Finland, Klaus Haapaniemi, Rains, Selahatin ja Stylein.

"Brändiportfoliomme elää jatkuvasti, mutta pääpaino on - nyt ja tulevaisuudessakin - konsultoinnissa. Lisäksi olemme siinä mielessä hyvässä tilassa, että voimme rekrytoida lisää työntekijöitä vahvistamaan tiimiämme", hän jatkaa.

Petra Koivisto korostaa, että suomalaiset ja kansainväliset asiakkaat ovat molemmat yhtä tärkeitä.

"Molemmat yhtä tärkeitä. Me todellakin tahdomme edistää ja auttaa suomalaisia brändejä ja tekijöitä menestymään maailmalla. Hasan éditions haluaa muuttaa koko suomalaisen muodin toimintakentän ja ilmapiirin kansanvälisemmäksi sekä kaupallisemmaksi. Uskomme olevamme tähän oikea kaupallinen partneri", hän sanoo.