SSA Hotels in eilen lanseeraama Valo Hotel/Work on uusi palvelu- ja tilakonsepti, joka palvelee useita käyttötarkoituksia eri vuorokaudenaikoina. Öisin se toimii hotellina, ja päivisin se muuttuu moderniksi työympäristöksi.

”Hotellit ovat tyypillisesti vajaakäytöllä päivisin, toimistotilat puolestaan yöaikaan. Yhdistämällä molemmat toiminnot saadaan kahta erillistä kiinteistöä ekologisempi, taloudellisempi ja käyttäjäkokemukseltaan parempi kokonaisuus. Uskomme konseptin kiinnostavan myös ulkomailla, ja tavoittelemme kansainvälistä kasvua”, kertoo SSA Hotelsin liiketoimintajohtaja Andreas Lindqvist.

Hänen mukaansa käyttäjäkokemuksesta tekee tavanomaista paremman se, että toimistotilojen käyttäjillä on käytössään hotellitason palvelut eli ympärivuorokautinen vastaanotto, ravintolapalvelut ja virkistäytymismahdollisuudet, kuten kuntosali ja saunaosasto.

”Työpäivän aikanakin voi hyvin vaihtaa työmoodista vapaamoodiin ilman, että tarvitsee poistua rakennuksesta”, Lindqvist sanoo.

Suomen ensimmäinen Valo Hotel/Work avaa ovensa Mannerheimintiellä kesällä 2020. Hotellissa on seitsemässä kerroksessa yhteensä 422 huonetta, jotka kaikki ovat sekä majoitus-, että työskentelykäytössä. Lisäksi hotellissa on ravintola, kahvila ja lounge-baari sekä elämyksellinen seitsemännen kerroksen ulkoterassille ulottuva saunaosasto.

Valo Hotel/Workin lanseerauksesta vastasi markkinointiviestinnän kumppani SEK.

Ulkomailla Valo Hotel/Work -konsepti tähtää ensin lähialueelle.

”Suunnitelmissa on avata ensimmäiset Valo Hotel/Workit Suomen ulkopuolelle viiden vuoden sisällä. Suomen jälkeen katseemme kohdistuu ensiksi Pohjoismaihin”, Lindqvist sanoo.

Monta kohderyhmää

Valo Hotel/Work on suunnattu erityisesti liikematkustajille ja yrityksille, jotka tarvitsevat majoitus-, kokous-, tai coworking-tilaa. Se palvelee myös yrityksiä, jotka tarvitsevat oman toimipisteen tai satunnaisempaa joustotyötilaa ja hotellitason palvelut. ”Teemme työmatkoista tehokkaampia. Aikaa säästyy, kun turha liikkuminen kiinteistöjen välillä jää pois. Myös hotellin sijainti on valittu liikematkustajia ajatellen. Meiltä pääsee nopeasti keskustaan, mutta samalla olemme ruuhkahuipun kynnyksen ulkopuolella. Lentokentälle matka taittuu noin 15 minuutissa”, Lindqvist kertoo.

Liikematkustajien lisäksi hotelliin halutaan asiakkaiksi myös vapaa-ajan matkailijoita erityisesti sesonkiaikaan ja viikonloppuisin, jolloin liikematkustajia on vähemmän kuin arkena. SSA Hotelsin markkinointijohtaja Jonathan Heino kertoo, että Valo Hotel/Workin kohderyhmä on laaja. Työtiloja markkinoidaan niin suurille kuin pienillekin yrityksille.

”Toimimme perinteisenä toimistohotellina, johon yritykset voivat siirtää toimistonsa, ja myös joustotyötiloina yrityksille, jotka haluavat helposti lisätilaa käyttöönsä.”

Ensi kesänä Helsingissä avattavan Valo Hotel/Workin työtiloja aletaan markkinoida yrityksille jo syksyllä sekä median kautta että suorilla yhteydenotoilla.

Hotellin markkinointi alkaa ensi vuoden puolella.

”Vaatii totta kai aika paljon mediapanostuksia ja markkinointia, jotta saavutamme kohderyhmässämme korkean kiinnostavuuden”, Heino sanoo.

Markkinointia aiotaan tehdä eniten sosiaalisessa mediassa ja muissa digitaalisissa kanavissa.

”Uskon, että pystymme saavuttamaan kohderyhmämme ja rakentamaan brändiämme digitaalisissa kanavissa. Ajasta ja paikasta riippumatonta työtä tekevät liikematkustajat ovat tottuneet digitaaliseen maailmaan, ja matkailualan varauksista suurin osa tehdään digitaalisten kanavien kautta, joten niiden kautta tavoitamme myös vapaa-ajan matkustajat hyvin laajasti. Varsinkin sosiaalisessa mediassa nähdyillä tuttujen kokemuksilla ja suosituksilla on iso merkitys matkailualalla”, Heino sanoo.

Sänky seinälle ja työpöytä tilalle

Valo Hotel/Work -tilat muuntuvat nopeasti toiminnan, tarpeen ja vuorokaudenajan mukaan.

”Asiakkaamme voivat varata itselleen heidän tarpeisiinsa räätälöityä työtilaa. Tarjoamme puitteet niin yhteisölliseen kuin keskittymistä vaativaankin työskentelyyn”, Lindqvist sanoo.

Hänen mukaansa hotellista tulee niin iso, että tilanne, jossa työhuonetta ei pystyttäisi tarjoamaan asiakkaan käyttöön heti aamulla, on harvinainen, vaikka samat huoneet ovatkin myös yöpymiskäytössä eikä niistä tarvitse kirjautua ulos tavallista hotellia aikaisemmin.

”Yöpymiskäyttöä lähdetään täyttämään seitsemännestä kerroksesta ja toimistokäyttöä toisesta kerroksesta. Ja jos sattuu niin, ettei toimistohuonetta ole heti aamulla vielä valmiina, voi ensin käyttää coworking-tilojamme huoneen vapautumiseen asti”, Lindqvist sanoo.

Suurimmassa osassa huoneista sänky nostetaan päivisin seinälle niin, että sen tilalle laskeutuu sängyn pohjan alta työpöytä. Vapaamuotoisemmissa tiimityötiloissa puolestaan vuoteen paikalle tulee työpäivän ajaksi sohva.

Omistus hajautetaan sijoittajille

Toisin kuin tavanomaisissa hotelleissa, kiinteistön omistajuus pyritään hajauttamaan laajalle sijoittajajoukolle. Sijoituskohteina ovat Valo Hotel/Workin huoneet, joista on tässä vaiheessa myyty noin kaksi kolmasosaa. Sijoittajat voivat pitää huoneen omassa käytössään tai antaa sen vuokrattavaksi operaattorille ja saada tuottoa vuokralla olevien huoneiden kokonaistuoton perusteella. Lisäksi kiinteistöyhtiön omistamien tilojen kuten kokous- ja coworking-tilojen sekä pysäköintihallin tuotot jaetaan kaikkien omistajien kesken. ”Hotellimarkkina vetää Helsingissä tällä hetkellä erittäin hyvin. Uskomme konseptin kiinnostavan erityisesti sellaisia yrityksiä ja yksityishenkilöitä, joilla vastuullisuus on tärkeässä roolissa”, Lindqvist sanoo.

Yhdistämällä hotelli- ja toimistopalvelut samoihin tiloihin saadaan kiinteistön neliöt tuottamaan paremmin lähes samoilla ylläpitokustannuksilla. SSA Group in perustajat Hannu Holma ja Tommi Saari viittaavat KTI Kiinteistötieto Oy :n kiinteistöalan yhteiskunnallisesta ja kansantaloudellisesta merkityksestä tekemään selvitykseen:

”Kiinteistövarallisuus kattaa yli 60 prosenttia Suomen kansallisvarallisuudesta ja vastaa yli 40 prosentista maamme energiankulutuksesta ja päästöistä. Maailman ympäristöhaasteiden edessä on järjetöntä, miten paljon kiinteistöjen potentiaalista on käyttämättä. Valo tarjoaa kiinteistö- ja palveluratkaisun, jossa ihmiset voivat käyttää rakennuksia ekologisemmin”, Holma ja Saari sanovat tiedotteessa.

Juttuun on lisätty kello 16:20 tieto, että lanseerauksesta vastasi markkinointiviestinnän kumppani SEK.