Vivotech on toimittanut kännyköiden latauspisteitä vuodesta 2014 erilaisille keskeisille paikoille, ihmisvirtojen keskelle.

Viimeisimpänä käyttöön ovat tulleet latauspisteet, joiden yhteyteen on sijoitettu iso digitaalinen näyttö.

Kun Vivotechin henkilöstö huomasi, että näytöllisiä latauspisteitä on sijoitettu paikkoihin, joissa ei perinteisesti tehdä ulkomainontaa, virisi ajatus uuden liiketoimintamallin kehittämisestä.

Näin syntyi Latauspistemedia, joka tarjoaa latauspisteiden yhteyteen sijoitettuja digitaalisen ulkomainonnan ratkaisuja.

"Huomasimme, että näitä latauspisteitä on aika uniikeissa paikoissa, joissa ei ole muuta mainontaa. Niitä löytyy esimerkiksi liikuntapaikoista ja ammattikorkeakouluista. Ajatus uudesta mainosmediasta syntyi tätä kautta", kertoo median rakentanut Mikko Väisänen.

Mediamyynnin ja markkinoinnin parissa lähes 20 vuotta työskennellyt Väisänen hyppäsi mukaan keväällä, kun päätös uuden konseptin luomisesta oli tehty.

"Uusien konseptien luominen on minulle myös sikäli tuttua, että olen tehnyt startup-puolella töitä viimeiset kolme vuotta."

Latauspistemedia halusi markkinoille ennen kesälomia, joten töitä on tehty aktiivisesti. Nyt alussa Latauspistemedia käsittää neljä sarjaa; K-Citymartketeissa toimivan CM Digitalin, liikuntakeskuksissa toimivan Fitness Digitalin, ammattikorkeakouluiin sijoitettavan AMK Digitalin sekä kaikki yhteen nivovan Total Digitalin.

Suomessa latauspisteitä on toistaiseksi kaikkiaan noin 400, joista noin noin puolet ovat näytöllisiä. Väisäsen mukaan näytöllisten latauspisteiden määrä kasvaa koko ajan, joten kasvunäkymät uudelle liketoiminnalle ovat hyvät.

Latauspistemedia on laajennus Vivotechin liiketoimintaan eli aputoiminimi. Uudella medialla on jo asiakkaina sekä paikallisia että valtakunnallisia mainostajia. Myös kansainvälistymisprojekti on käynnistymässä, mutta sen tarkemmat speksit tarkentuvat myöhemmin.

"Olemme tehneet ja sopineet kampanjoita sekä paikallisille että valtakunnallisille mainostajille. Koska lanseeraus on tuore, suurin osa kampanjoista käynnistyy lähitulevaisuudessa. Muutamia kampanjoita on kuitenkin jo käynnissä", Väisänen kertoo.

Vivotechin liikevaihto tilikaudella 2017 oli 483 000 euroa ja tulos 43 000 euroa. Yritys työllistää viisi henkilöä. Kaikki lähti alun perin liikkeelle 4G-verkkojen ilmestymisestä, jonka seurauksena kännyköistä alkoi loppua virta aiempaa nopeammin ja kodin ulkopuolisten latauspisteiden tarve alkoi kasvaa.

Vivotechin toimitusjohtaja Janne Räsänen arvioi uuden mainosmedian valtiksi sen, että näytölliset latauspisteet tarjoavat mainonnan ohella ihmisille konkreettista apua arjessa.

"Hyvän mielen medioita kaivataan ja koska kyseessä ei ole pelkkä näyttö vaan laitteella on selkeä funktio auttaa ihmisiä arjessa, koen että mainontaankin suhtaudutaan silloin huomattavasti positiivisemmin", Räsänen sanoo.