Kampanjan aikana kello 14–18 välisenä aikana Sokoksen alakerran S-marketista löytyy ilmaiseksi erikseen merkittyjä tummuneita banaaneita, joita näyttämällä Happy Farmerista saa mukaansa palan hävikkibanaaneista valmistettua banaanileipää sekä reseptin leivonnaisen valmistamiseen myös kotona.

Kampanja on toteutettu yhteistyössä Republicin kanssa.

Happy Farmer -ravintolaperheen keittiöpäällikkö Jussi Kuuluvainen kertoo, että ravintolassa käytetään paljon hävikkiraaka-aineita hyödyntäen kumppaninsa S-marketin hävikkiruokaa ravintolan annoksissa.

”Tämä on tärkeä asia. Meillä joka viikko on tavallaan hävikkiviikko. Valtakunnallisen hävikkiviikon kynnyksellä halusimme nostaa aihetta esille jo etukäteen.”

”Tarkoituksena on saada ihmisiä ymmärtämään niitä ongelmia, joita hävikkiruoka aiheuttaa, sekä saada heidät pohtimaan, miten he voisivat vähentää hävikkiä kaupassa sekä kotona”, Kuuluvainen kertoo M&M:lle.

Kampanjan aikana asiakkaat voivat hakea Sokoksen S-marketista tummuneen banaanin, jota vilauttamalla saa ravintolasta mukaansa palan banaanileipää. Kyseessä on leipä, jonka valmistukseen käytetään hävikkibanaaneita.

Tämä on Jussi Kuuluvaisen mukaan konkreettinen esimerkki siitä, miten monesta hieman vanhentuneesta ja monien silmiin hävikkiä muistuttavasta raaka-aineesta voi saada aikaan hyvän annoksen. Ideana onkin saada ihmiset ajattelemaan asiaa uudesta kulmasta.

”Kun banaani alkaa tummua, vasta siinä vaiheessa sokerit alkavat olla makeimmillaan ja se on muuttanut hiilihydraatit mahdollisimman pitkälle sokeriksi.”

”Tällainen banaani on makean leivonnaisen valmistukseen paljon parempi raaka-aine kuin keltainen banaani”, Kuuluvainen havainnollistaa.

Torstaina alkanut kampanja on lähtenyt Kuuluvaisen mukaan liikkeelle kohtalaisesti. Ravintolassa odotetaan, että asiakasvirta kiihtyy viikonlopun aikana, kun ihmiset ovat ehtineet saada kampanjan tietoonsa ja heillä on aikaa asioida kaupungin keskustassa.

Ruoanlaiton ammattilaisena Kuuluvainen osaa ajatella ruokaa ja raaka-aineita keskimääräistä useammalta kannalta. Hän arvioi, että suomalaisten mielikuviin hyvästä ruoasta vaikuttavat vahvasti yleisesti markkinoinnissa ja viestinnässä käytetyt kuvat virheettömistä ja tuoreista raaka-ainesta.

Omat kokemukset ovat paras tapa omaksua uusia ajatuksia. Kotonaan kasviksia kasvattavat suomalaiset näkevät Kuuluvaisen mukaan kasvisten aidon monimuotoisuuden.

”Esimerkiksi harva kurkku kotiviljelmältä on toisensa näköinen samoin kuin kaupassa ja omenapuusta harva on yhtä täydellisen pyöreä ja kiiltävä kuin hyllyssä. Maku voi kuitenkin voittaa usein kaupan verrokin."

Yksi esimerkki tästä on tomaatti joka vielä alkaessaan rypistyä on erinomainen raaka-aine keittoon.

”Lisäksi säilytys lämpimässä pitää maun parempana ja kasvis on tiettyyn pisteeseen asti sitä maukkaampi mitä kypsempi se on. Tällaisia esimerkkejä löytyy lukuisia”, Kuuluvainen sanoo.