Verkon mainosbannerit seuraavat liikkeitäsi ja raportoivat, millä sivuilla olet käynyt ja mitä mainoslinkkejä klikkaillut. Uusi selainlisäosa on kehitetty sotkemaan mainosverkostojen joka puolelle verkossa ulottuvaa seurantaa.

AdNauseam vaikuttaa idealtaan Ad Block Plus -lisäosan vastakohdalta. Niiden kehityksessä tehdään itse asiassa yhteistyötä ja AdNauseamin käyttäminen vaatii Ad Block Plusin asentamisen.

Siinä missä Ad Block Plus piilottaa näkyvistä mainoksia niin AdNauseam klikkaa niitä käyttäjiltä piilossa. Mainostajille syntyy ristiriitainen kuva käyttäjän kiinnostuksen kohteista eikä hänestä saada kerättyä selvää profiilia mainosten kohdentamista varten.

Firefoxille alfaversiona julkaistusta AdNauseamista on luvassa beetaversio marraskuun 15. päivä. Lisäksi suunnitteilla on Chrome-versio. Yksityisyystutkijoiden keksimää lisäosaa kehitetään avoimen koodin projektina Githubissa.

Lähde: MPC