Uusi suomalainen yritys GetTips Oy pyrkii nopeaan kasvuun kehittämällään uudella digitaalisella matkailualan palvelulla. GetTips-sovelluksen avulla matkailija voi jo kotoaan käsin käydä läpi matkakohteessaan majoittumiseen liittyvät asiat ja saa myös matkan aikana tietoa paikallisista palveluista ja tapahtumista. Yritys ennakoi sovellukselle laajaa käyttöä sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti.

”Idea on, että uusi digitaalinen palvelu, jonka matkailija saa ennen matkaa lomahuoneiston välittäjältä sähköpostiinsa, korvaa painetut huoneistokansiot ja esitteet. Niitä on hankala päivittää ja ne jäävät usein lukematta”, sanoo GetTipsin toimitusjohtaja Jari Karjalainen.

Sovelluksessa esitellään videoilla takkapeltien käyttöä myöten, miten majoitutaan turvallisesti. Sovelluksessa yhdistyvät digitaalinen huoneistokansio, lähialueen palvelut sekä retkien ja aktiviteettien myynti.

Karjalainen kertoo M&M:lle, että liikeidea syntyi omasta havainnosta.

”Olin oman ja tuttavaperheen kanssa vuosi sitten lomalla Saimaalla vuokramökillä. Sähkö tuli aggregaatista ja aurinkopaneeleista, ja lisäksi siellä oli veneet ja muut vempeleet. Soitimme viikon aikana varmaan 30 kertaa mökin omistajille ja kyselimme, miten mikäkin toimii. Lisäksi kyselimme lähialueen palvelutarjonnasta.”

Karjalainen ihmetteli, miksei mökkikansioita korvata sovelluksella, jossa kaikki tarvittava tieto olisi helposti saatavilla. Markkinaselvityksen perusteella kävi ilmi, että sekä Suomesta että kansainvälisiltä markkinoilta puuttuivat digitaaliset huoneistoinfokansiot.

”Luulen, että esimerkiksi Airbnb on kasvanut niin nopeasti, ettei sen perusliiketoiminnan ympärille ole ehtinyt kasvaa niin sanottuja apubisneksiä ja oheispalveluita”, Karjalainen sanoo.

Perustajilla ei ollut omaa kokemusta sovellusten kehittämisestä, joten GetTipsin on koodannut Vincit.

Suunnitelmissa iso rahoituskierros

GetTips Oy on saanut viiden omistajansa sijoittaman pääoman lisäksi Business Finland ilta 50 000 euron Tempo-rahoituksen.

”Business Finland ja Visit Finland näkevät tämän isona asiana Suomen matkailun kannalta. Sovelluksen avulla voidaan lisätä olemassa olevien palveluiden myyntiä ja kiihdyttää uusien palveluiden syntymistä, kun pienetkin toimijat pystyvät tavoittamaan matkailijat”, Karjalainen sanoo.

Matkailun digitaaliset sovellukset ovat maailmalla hurjaa vauhtia kasvava ala. Saksalainen GetYourGuide keräsi hiljattain rahoituskierroksella 484 miljoonan dollarin eli noin 432 miljoonan euron potin pääomaa.

Karjalainen kertoo, että GetTipsillä on parhaillaan käynnissä rahoitusneuvotteluja yksityisten enkelisijoittajien kanssa, ja vuodenvaihteen jälkeen suunnitelmissa on isompi, 20–30 miljoonan euron rahoituskierros kansainvälisille riskirahoitusyhtiöille maailmanmarkkinoille laajentumisen rahoittamiseksi.

”Haemme näin nopeasti isoa rahoitusta, koska kisan voittamiseen tarvitaan pääomaa. Idea on suhteellisen yksinkertainen ja helposti kopioitavissa, joten siitä, joka pystyy muutaman seuraavan vuoden aikana käyttämään eniten rahaa markkinointiin, tulee ykkönen”, Karjalainen sanoo.

Tällä hetkellä yrityksellä on kaksi työntekijää, mutta loppuvuodesta määrä on tarkoitus kasvattaa kymmeneen.

Tavoitteena miljardiliikevaihto viiden vuoden kuluttua

”Tällaiselle sovellukselle on selvä markkinarako. Kaikilla huoneistoja tai lomamökkejä vuokraavilla on sama ongelma ja halu päästä eroon vaikeasti päivitettävistä kansioista ja saada olennaista tietoa heti jakoon asiakkaille”, Karjalainen sanoo ja kertoo, että tarpeesta on jo keskusteltu esimerkiksi Interhome n ja Lomarenkaan kanssa.

GetTips Oy:n tavoitteena on, että viidennes lomahuoneistoja vuokraavista omistajista maailmalla ottaisi sen sovelluksen käyttöön. Silloin se tavoittaisi 200 miljoonaa matkailijaa vuodessa.

”Tavoitteena on tehdä GetTips-sovelluksesta matkailijoiden käytetyin sovellus vuoteen 2024 mennessä”, Karjalainen sanoo.

Yritys tavoittelee yli miljardin liikevaihtoa vuonna 2024.

”Valttimme muihin matkailusovelluksiin, kuten GetYourGuideen tai TripAdvisor iin verrattuna on se, että kun huoneiston omistaja kehottaa kuukautta ennen saapumista lataamaan sovelluksen, pääsemme matkailijoiden puhelimiin jo ennen matkaa.”

Mainokset ovat merkittävin tulonlähde

Loppukäyttäjälleen sovellus on maksuton. Vuokrattavien huoneistojen omistajat maksavat sovelluksen käytöstä euron kuukaudessa.

”Edullinen hinta takaa meille nopean kasvun ja sen, etteivät majoitusta välittävät yritykset ryhdy rakentamaan omia kilpailevia sovelluksia”, Karjalainen sanoo.

Huoneistojen omistajien avulla sovellukselle saadaan käyttäjiä, mutta merkittävimpiä tulonlähteitä ovat paikalliset yritykset, jotka pystyvät mainostamaan sovelluksessa omia palvelujaan alueella majoittuville matkailijoille.

Karjalainen kertoo, että yritykset maksavat sovelluksessa näkymisestä noin 10­–20 senttiä kuukaudessa yleisöönsä kuuluvaa mökkiä kohden.

Levi halusi korostaa turvallisuutta

Visit Levi on jo solminut kolmivuotisen sopimuksen GetTips-sovelluksen käytöstä.

”Strategiamme mukaisesti pyrimme olemaan digitaalisten matkailupalvelujen tarjoajana ykkönen”, sanoo Visit Levin vt. toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari tiedotteessa.

”Kyseinen sovellus tuo asiakkaille käden ulottuville tarvittavaa tietoa kohteesta ja lisää matkustamisen turvallisuutta.”

Sovellus opastaa varsinkin mökkielämiseen tottumatonta matkailijaa talon tavoille kädestä pitäen niin ennen matkaa kuin matkan aikanakin havainnollisten videoiden, kuvien ja tekstien avulla.

Turvallisuuskysymykset tulivat mukaan siinä vaiheessa jo pitkällä kehitteillä olleeseen sovellukseen käytännön tarpeen vuoksi. Matkailuala on hiljattain kohdannut vakavia lomahuoneistoissa sattuneita onnettomuuksia. Esimerkiksi Levillä kolme nuorta kuoli huhtikuussa mökkipalossa.

Palomestari Jorma Ojala Lapin pelastuslaitoksen Kittilän toimipaikasta kertoo GetTipsin tiedotteessa, että turvallisuuden takaamiseksi on matkailun piirissä vielä paljon tehtävää. Ojala korostaa, että tärkeintä avun nopean perille saamisen kannalta on tietää mökin tarkka osoite, jota matkailijat eivät aina tiedä.

Toinen tärkeä seikka on tietää mökin tai lomahuoneiston varatiet onnettomuuden sattuessa. Niitäkään ei aina tunneta. Ojala toivoo GetTipsin tuovan parannusta kumpaankin asiaan.

Karjalaisen mukaan sovelluksen avulla voidaan edistää turvallisuutta merkittävästi. Ensinnäkin matkailija voi tutustua ohjeisiin jo kotona kuukautta ennen matkaansa. Lisäksi sovellukseen suunnitellaan turvallisuuspeliä, jonka avulla vanhemmat voivat majapaikkaan saavuttuaan käydä yhdessä lasten kanssa läpi esimerkiksi sammutusvälineet ja poistumistiet ja kaikkien rastien läpi käymisen jälkeen esimerkiksi noutaa palkinnon paikallisesta marketista.

Lisäksi GetTipsillä on tekeillä yhteistyössä viranomaisten kanssa vuokrakohteille turvallisuussertifikaatti, jossa perehtyminen turvallisuusasioihin sovelluksen kautta on merkittävässä roolissa.

Myös Visit Finland satsaa digitaalisuuteen

”Matkailijat kaipaavat palveluita. Varsinkin muualla Suomessa kuin Helsingissä tai Lapissa ulkomaalaiset matkailijat ovat usein pettyneitä siihen, ettei palveluita ole saatavilla. Oikeasti palveluita voisi ollakin, jos niille olisi markkinointikanava”, Karjalainen sanoo.

Suomen aseman varmistamiseksi matkailumaana Visit Finland on selvittänyt matkailun digitaalista alustaliiketoimintaa, laatinut matkailun digitiekartan ja tehnyt Suomen noin 40 000 matkailuyrittäjälle Matkailuyritysten digiloikan ABC -oppaan. Matkailu on maailman kilpailluimpia ja nopeimmin kasvavia toimialoja, jota digitaalinen kehitys muokkaa koko ajan.

Visit Finlandin digikehityspäällikkö Kaisa Kosonen ennakoi GetTipsin matkailusovelluksen hyödylliseksi erityisesti mökkimatkailussa. Suomessa on vuokralla mökkejä ja asuntoja matkailukäyttöön ympäri vuoden noin 50 000.

Kososen mukaan digitaalisten matkailupalvelujen kehittämisessä erityisesti alan tuhansien mikroyrittäjien kanssa on paljon tehtävää.

”Alan suuret kansainväliset toimijat ovat digitalisoinnissa edelläkävijöitä. Pienet kotimaiset matkailuyrittäjät tulevat perässä”, Kosonen sanoo tiedotteessa ja toivoo, että matkailun digitalisointia edistettäisiin yhä enemmän.