Toimistot

Laura Kukkonen 27.9.2016 07:01

Uusi toimisto tähyää digimarkkinoinnin kärkijoukkoon

Hopkinsin perustajat Aki Abe (vasemmalla), Mikko Piippo ja Arttu Raittila.

Digitaalisen markkinoinnin toimisto Hopkins kaipaa asiakkaikseen erityisesti yrityksiä, jotka haluvat toteuttaa markkinointia mitattavan tiedon kautta.

Suomeen on syntynyt uusi neljän miehen digitaalisen markkinoinnin toimisto Hopkins Oy.

Yrityksen toimitusjohtajan Aki Aben vanhan firman pohjalle muodostettu Hopkins tarjoaa analytiikkaan pohjautuvaa digimarkkinointia.

"Yritämme kuitenkin tehdä markkinointia ihmiseltä ihmiselle, vaikka analytiikkatausta on vahva", Abe kertoo M&M:lle.

Hopkins on aloittanut toimintansa syyskuussa. Osakkaisiin kuuluvat myös Arttu Raittila ja Mikko Piippo. Neljännen osakkaan nimi tulee julki myöhemmin syksyllä.

Perustajanelikko tuntee toisensa jo aiemmista työkuvioista. Idea yhteisen toimiston perustamisesta syntyi viime talvena. Pikkuhiljaa palaset loksahtivat kohdalleen.

"Halusimme tehdä sellaisen toimiston, missä saamme päättää kaiken itse ja myös puuttua ongelmiin", Abe avaa.

Asiakkailta tulleen palautteen mukaan digikumppanin valintaan ja vaihtoon vaikuttaa esimerkiksi asiakaspalvelu, johon Hopkins aikoo panostaa. Toimisto lupaa vastata asiakkaiden yhteydenottoihin nopeasti ja myös - tietyin varauksin - mihin tahansa aikaan päivästä ja viikosta. Lisäksi tarkoituksena on jakaa projektinhallinta asiakkaiden kanssa läpinäkyvästi.

"Haluamme korostaa aktiivista yhteydenpitoa ja läpinäkyvyyttä", Abe sanoo.

Tuoreella toimistolla on jo asiakkaitakin. Osa on vanhaa perua, mutta myös uusia on ilmaantunut. Hopkins tekee digimarkkinointia muun muassa Fressille yhteistyössä mainostoimisto Ida Framin kanssa. Myös Honkatalo ja Tavara Trading ovat hypänneet Hopkinsin kelkkaan.

Omat lääkkeet pöydälle

Neljän hengen yritys työllistää lisäksi freelancer-sisällöntuottajan ja -koodarin. Aben mukaan freelancer-verkosto laajenee myös tarvittaessa tarpeiden kasvaessa.

Ja kasvua Hopkins todella tavoittelee.

"Meillä on aika isot tavoitteet. Haluamme nousta digimarkkinoinnin kärkiryhmään seuraavien muutaman vuoden kuluessa", Abe sanoo.

Aben mukaan nousu tapahtuu "syömällä omia lääkkeitä".

"Eli käytetään omaa ammattitaitoa siihen, että saadaan vankka jalansija alalla. Omaa osaamista näytämme olemalla aktiivisesti mukana erilaisissa tapahtumissa ja tietenkin asiakaskeissien kautta, tekemällä hyvää tulosta."

Perustajajäsenistä Arttu Raittila on muun muassa yksi Tulos Helsinki Oy:n perustajista. Hänet tunnetaan erityisesti hakukonemarkkinoinnin asiantuntijana. Raittila on myös kouluttanut digimarkkinointia.

Mikko Piippo taas on työskennellyt Helsingin yliopiston tutkijana ennen siirtymistään digimarkkinoinnin pariin Estimeen ja Klikkiin.

Aki Abe taas työskenteli kymmenen vuotta sitten tutkijana Aalto-yliopiston teknillisessä korkeakoulussa ennen kuin digimarkkinointi tempaisi hänet mukaansa.

Hopkins-nimi kunnioittaa Claude Hopkinsia (1866-1932) ja hänen klassikkoteostaan Scientific Advertising. Toimiston perustajat katsovat teoksen luoneen pohjan nykyaikaiselle tieteelliselle mainonnalle.

"Hopkins teki vuosikymmenten uran mainoskirjoittajana ja suoramarkkinoijana. Hän suunnitteli tekstejä Pepsodentin mainoksiin ja opetti amerikkalaiset pesemään hampaansa", Abe kuvailee mainoslegendaa.

Kommentti

19.03.2019 11:37

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?