Tutkimukset

M&M 14.3.2017 10:14

Uusi tutkimus selvitti Suomen kiinnostavimmat brändit – millä sijalla omasi on?

Taloustutkimus
Tutkimus tehtiin Suomessa ensimmäistä kertaa.

Taloustutkimuksen totuttamana uusi tutkimus ”Suomen kiinnostavimmat brändit” selvittää, mitkä brändit suomalaisia kiinnostavat ja innostavat vuonna 2017.

Tutkimuksessa pureudutaan samalla myös asioihin, jotka tekevät brändistä kiinnostavan. Asiantuntijoiden kiinnostavimmiksi arvioimia brändejä yhdistävät etenkin rohkeus ja innovatiivisuus.

Kärjestä löytyy myös perinteisiä suomalaisia brändejä, joita yhdistää uudistuminen ja uudenlainen tapa markkinoida. Asiantuntijoiden top20-listalta löytyy useita auto- ja it-brändejä – mutta myös hyvin erityyppisiä brändejä kuten Makia ja Varusteleka.

Asiantuntijoiden kymmenen kiinnostavinta brändiä:

1. Apple

2. Tesla

3. Finnair

4. Finlayson

5. Fiskars

6. Supercell

7. Kone

8. Google

9. Fazer

10. Makia

 

Kuluttajien brändimieltymyksiin vaikuttavat perustelujen mukaan arkisemmat tekijät. Näihin kuuluvat muun muassa laadukkuus, perinteisyys, suomalaisuus ja jokapäiväisessä elämässä mukana oleminen.

Alle 30-vuotiaiden kärki poikkeaa selvästi muista. Heidän top 20 -listaltaan löytyvät esimerkiksi Gold&Green, Verkkokauppa.com, Bang& Olufsen, Onnibus ja Coca-Cola. Iäkkäämmät kuluttajat nostavat kiiinnostavimmaksi brändiksi Ylen. Heidän listaltaan löytyy nuoremmista poiketen useampia elintarvikebrändejä, kuten Saarioinen, Snellmann ja Vaasan).

Miesten mielestä kiinnostavin brändi on Google. Miesten kiinnostavimpien brändien listalle on päässyt useita muitakin elektroniikkabrändejä, kuten Genelec, Bang&Olufsen, Sony, Suunto ja Samsung. Naisten top20-listalta löytyvät puolestaan Kalevala Koru ja Lumene.

Kuluttajien kymmenen kiinnostavinta brändiä:

1. Fazer

2. Google

3. Yle

4. Fiskars

5. Valio

6. Joulupukki

7. Arabia

8. Hackman

9. S-Ryhmä

10. Iittala

 

Brändejä ja niiden syntymistä käsittelevän kirjallisuuden mukaan kiinnostavina pidetään yleisesti brändejä, joihin liitetään aitous, omaperäisyys, innovatiivisuus ja haluttavuus.

Nyt toteutetun tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaiset. Brändin kiinnostavuutta selittää tutkimuksen aineistossa eniten omaperäisyys. Myös innovatiivisuudella on keskimääräistä enemmän vaikutusta brändin kiinnostavuuteen.

Omaperäisten brändien joukosta löytyvät muun muassa Minna Parikka, Varusteleka, Gold& Green ja Kalevala Koru.

Innovatiivisuudessa ykköseksi nousee Gold&Green, mutta kärkipäästä löytyvät myös mm. Tesla, Rovio, Ponsse ja Genelec. Aidoimpien brändien kärkipäästä löytyvät Joulupukki-brändi, mutta myös Koskenkorva, Elovena ja HIFK.

Suomen kiinnostavimmat brändit -tutkimus toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa. Tutkimukseen vastasi 1647 kuluttajaa ja 37 asiantuntijaa. Kuluttajia pyydettiin kertomaan tuntemiensa brändien osalta kiinnostavuuden taso asteikolla 0-100. Asiantuntijat valitsivat kaikista brändeistä 10-15 kiinnostavinta. Kaikkein kiinnostavimpien osalta molemmat ryhmät perustelivat omin sanoin mikä tekee juuri niistä kiinnostavan.

Tutkimuksessa oli mukana olleet 135 brändiä valittiin esitutkimuksessa, jossa selvitettiin spontaanisti kiinnostavimmat Suomessa markkinoitavat brändit.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö