MAINONTA

Irmeli Salo 31.7.2013 13:03 päivitetty 4.2.2016 10:34

Uusi uhka naistenlehdille: L'Oreal vaihtaa digitaaliseen

Digitaalisen markkinoinnin avulla kosmetiikkajätti voi kasvattaa uusia kuluttajia ja kohdentaa markkinointia printtiä paremmin ja edullisemmin , kertoo Dagens Media.

Kosmetiikkayhtiö L'Oreal  haluaa kasvattaa mediavalikoimaansa ja aikoo siirtää mainontaansa yhä enemmän digitaaliseen muotoon. Dagens Median saamien tietojen mukaan L'Oréalilla on suunnitelmia siirtää jopa 30 prosenttia mainosbudjetistaan digitaaliseen markkinointiin ja tämä näkyisi Pohjoismaissa jo tulevana syksynä.

Kaksi vuotta sitten L'Oréal palkkasi Qaroline Nählin vastaamaan kosmetiikkayhtiön digitaalisista projekteista Pohjoismaissa. Nählin tehtävänä on päivittää pohjoismaisten organisaatioiden strategia digitaaliseen maailmaan sekä kouluttaa L'Oréalin pohjoismaiset markkinointitiimit digitaalisen markkinoinnin osaajiksi.

Nähl vastaa myös Pariisin L'Oréalin kotisivuista, sosiaalisesta mediasta ja online-kampanjoista.

L'Oréalissa digitaalinen markkinointi on otettu vakavasti. Yhtiö on järjestänyt aiheesta useita sisäisiä, kansainvälisiä seminaareja. Tämän vuoden alussa yhtiön järjestämässä Marketing 2.0 seminaarissa johtoajatuksena oli markkinoinnin rethink eli näkökulman vaihto digitaaliseen.

L'Oréal on jo tehnyt kansainvälisesti digitaalista mainontaa joillekin tuotesarjoille. Myös kohderyhmäkampanjoinnissa suunta on vahvasti digitaaliseen kallellaan, jopa niin, että koko kampanja saattaa esiintyä vain digitaalisissa medioissa.

Nählin mukaan digitaalista puoltaa se, että markkinoija pystyy digitaalissa kanavissa tavoittamaan kohderyhmät ja ohjaamaan sanomaa aikaista paremmin. Digitaalisuus merkitsee myös sitä, että L'Orealin on mentävä sinne, missä niiden tulevat asiakkaat ovat.

Maailman suurin kosmetiikkayhtiö on naistenlehtimainonnan leipähammas, joka mainostaa huonoissakin suhdanteissa. Digitaalisuuden lisääntyminen kosmetiikkamarkkinoinnissa on naistenlehdille uhkakuva.

Vaikka naistenlehdetkin alkavat enenevästi ilmestyä myös digiversioina ja tarjoavat alustan myös digitaaliselle markkinoinnille, kuva on silti synkkä.

Jatkuuko mainonta printissä, vai siirtyykö kokonaan digikanavaan? Ja millä hinnalla? L'Oréalilla on jo ennestään neuvotteluvaltaa ja digitaalisen markkinoinnin lisääntyminen antaa kosmetiikkajätille uuden nyrkin, millä lyödä pöytään mediahinnoista neuvoteltaessa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö