Verkkokauppa jatkaa kasvuaan oikeastaan joka saralla elektroniikasta ruokaan. Syksyllä Postin ja TNS Kantarin tekemässä verkkokauppatutkimuksessa selvisi, että lähes viidennes suomalaisista arvioi ostavansa verkosta kaiken tai lähes kaiken vuonna 2025.

Uutiset fyysisen kaupan kuolemasta ovat kuitenkin ennenaikaisia. Kauppakeskuksia on avattu hurjalla tahdilla. Vaikka mediahuomion vei ensin Redi ja sitten Mall of Tripla, keskustan ”boutique-kauppakeskus” Kämp Galleria onnistui kasvattamaan vuonna 2019 sekä kävijämääräänsä että myyntiään.

Asteikko vaihtelee: Kämp Galleria on ylpeä 2,5 miljoonasta kävijästään, Mall of Tripla rikkoi miljoonan kävijän rajan reilussa viikossa. Siinä missä Redin alkuvaikeuksista kirjoitettiin paljon, Pasilaan avattu Mall of Tripla on siis onnistunut houkuttelemaan ihmisiä uuteen keskukseen huikealla vauhdilla.

Kamppi sai buustia viime syksynä, kun japanilaisketju Muji avasi liikkeensä keskustan suuressa kauppakeskuksessa. Vertailun vuoksi: Triplassa liikkeitä on 250, Kampissa yli 150.

Kämp Gallerian kauppakeskuspäällikkö Tanja Pasanen korostaa, että trendit viittaavat siihen, että modernin kauppakeskuksen pitää tarjota elämyksiä kaupallisuuden tuolla puolen. Triplassa on liikkeiden lisäksi yli 60 ravintolaa ja erilaisia elämyskeskuksia urheilumahdollisuuksista museoihin.

Trendi on trendi vasta, kun sen mukaan aletaan toimia: elämyksiin panostavat nyt kaikki menestyvät keskukset.

Korjattu 31.1. Kampin liikkeiden lukumäärä.