Vastaväittäjä • Eeva Lehtimäki

Väite 1 Suoratoistopalvelut tappavat kaupallisen, mainosrahoitteisen television.

”En usko, että tappavat. Kilpailu kuitenkin kiristyy. Isot suoratoistopalvelujätit, kuten Netflix, pystyvät satsaamaan tuotantoihin valtavia summia. Nämä palvelut tekevät kiinnostavinta draamaa, dokumenttia ja muita ohjelmia. Se asettaa todella kovan kilpailutilanteen suomalaiselle kaupalliselle televisiolle. Kukaan muu ei kuitenkaan tee suomeksi draamaa, uutisia ja muita kiinnostavia sisältöjä. Siksi uskon, että kaupallinen televisio Suomessa aina säilyy.”

Väite 2 Politiikan journalismi edistää populismia ja esittää vallankäyttäjät vain negatiivisessa valossa omien asioiden ajajina.

”Tämä pitää jossain määrin paikkansa. Totta kai väärinkäytöksiä ja vallankäyttäjiä pitää seurata, mutta politiikan journalismi ei saa olla pelkästään tätä. On totta, että Suomessa tehdään paljon nopeaa ja aika henkilöön menevää politiikan uutisointia. Samaan aikaan monet toimitukset pyrkivät avaamaan isoja ja vaikeita prosesseja ja sitä, mitä ne tarkoittavat kansalaisille. Tätä tarvitaan vielä enemmän.”

Väite 3 Televisiouutiset ovat jäänne menneestä. Kaikki kiinnostava on jo kerrottu ennen illan päälähetystä.

”Kaikki eivät ole koko ajan verkossa ja seuraa uutisia jatkuvasti. Maailma ei pysähdy puoli yhdeksältä tai kymmeneltä esitettävään uutislähetykseen. Hektisessä ja monisyisessä maailmassa ihmiset myös uskoakseni kaipaavat sitä, että joku on valinnut heidän puolestaan, mitkä asiat ovat tänä päivänä tärkeitä. Katsojat kaipaavat myös enemmän analyysiä siitä, miksi jotain tapahtuu ja mitä siitä seuraa.”

Väite 4 Mainostajia ei kiinnosta lineaarinen televisio, koska sitä katsovat vain iäkkäät ihmiset.

”Tämä voi jossain määrin pitää paikkansa. Mainostajat ovat kuitenkin hulluja, mikäli heitä ei kiinnosta myös ikääntyvä väestö. Heidän määränsä on Suomessa kasvussa. He ovat kulutuskykyisiä ja laatutietoisia, eivätkä mitään sukkaa kutovia mummoja tai halkopinoja kasaavia pappoja. He ovat hyvin aktiivisesti yhteiskunnassa kiinni.”

Väite 5 Hektinen työtahti ja verkon mukanaan tuoma kiire vaikeuttavat laatujournalismin tekemistä.

”Tuo oli varmaan totta, kun mainospohja mediassa rapautui, tuli isoja yt-neuvotteluja ja vasta opeteltiin käyttämään digitaalista mediaa. Silloin tuli ylilyöntejä ja klikkijournalismi oli pinnalla. Nyt pahin aika on ohi, ja jonkinlainen tasapaino on löytynyt. Muutoksen myötä uutisista on silti tullut enemmän kertakäyttötavaraa. Skuuppeja ja pitkäkestoisia puheenaiheita on vähemmän. Koska kaikenlaista, myös laadukasta ja huolella tehtyä sisältöä, on tarjolla enemmän kuin koskaan, voi välillä olla vaikea löytää itselleen tärkeät ja merkitykselliset asiat.”