Sosiaalinen media

Laura Kukkonen 22.1.2018 09:36

Uutismediat saavat lisähaasteen Facebookissa

Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg.

Facebookin Mark Zuckerberg julkisti lisätietoja palvelun remonttiin liittyen. Nyt käsittelyssä on uutislähteiden luotettavuus.

Some-jätti Facebook alkaa arvottaa palvelussaan näkyvien uutislähteiden näkymistä niiden luotettavuuden mukaan.

Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi asiasta päivityksessä perjantaina.

Zuckerbergin mukaan paras tapa arvioida lähteisen luotettavuutta on kysyä Facebook-yhteisöltä. Yhtiö aikoo toteuttaa laatukyselyjä, joissa tiedustellaan myös uutislähteiden tunnettuutta ja sitä, luottavatko käyttäjät kyseisiin lähteisiin.

"Ideana on, että joihinkin uutisorganisaatioista luottavat vain niiden lukijat tai katsojat kun taas osaan uutistoimijoista luotetaan laajasti yhteiskunnassa jopa niiden osalta, jotka eivät seuraa kyseisiä toimijoita suoraan", Zuckerberg kertoo päivityksessään.

Facebook julkisti toissaviikolla tekevänsä palveluunsa remonttia, joka muuttaa kuvien, videoiden ja muiden julkaisujen näkyvyyttä. Tavoitteena on priorisoida ystävien ja perheenjäsenten julkaisemaa sisältöä ja kommentteja. Samalla brändien ja julkaisijoiden sisältö jää hieman enemmän taka-alalle.

Financial Timesin toimitusjohtaja John Ridding kommentoi AdAgelle, että yhtiö "toivottaa tervetulleeksi aikeet tunnistaa ja tukea luotettavia uutisia ja sisältöjä".

Mediat ja brändit ovat olleet epävarmoja muutosten vaikutuksista omien sisältöjen suosioon Facebookissa. Zuckerbergin mukaan uutislähteiden luotettavuuden arviointi vähentää uutisten Facebookissa tavoittamien käyttäjien määrää 20 prosentilla.

Zuckerbergin lausunnon voi lukea kokonaan tästä: