Vuoden Markkinointiteon teki tänä vuonna verottaja. M&M ja Suomen Markkinointiliitto MARK palkitsivat valtiovarainministeriön autoverouudistuksesta, joka osoitti päättäjien vallan ohjailla kulutusta ja kuluttajien mielikuvia.

Palkintoperustelujen mukaan päätös teki pienemmistä ja vähemmän kuluttavista autoista hetkessä kauniimpia ja fiksumpia.

- Ensimmäinen ajatus palkinnosta kuullessani oli, että markkinoilla menee huonosti, jos verottajaa pitää palkita. Totta kai tuntuu hyvältä ja lämmittää koko tiimin puolesta. Myös tulli oli vahvasti mukana ideoinnissa ja laski tietoja verotettavasta autokannasta, valtiovarainministeriön lainsäädäntöneuvos Merja Sandell kertoo.

Vuoden alussa voimaan tulleen verouudistuksen vaikutuksen näkyivät nopeasti. Uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet alkuvuoden 177 grammasta 160 grammaan kilometriä kohti ja dieselautojen suosio on kasvanut. Autojen hiilidioksidipäästömäärät näkyvät nykyisin myös mainoksissa.

Lyhyt markkinahäiriö

Autoverouudistus vietiin läpi poikkeuksellisen nopeasti, koska ministeriö halusi välttää markkinahäiriön syntymisen. Laista tiedotettiin marraskuun ensimmäisenä päivänä ja se tuli voimaan tammikuun alussa.

- Paha markkinahäiriö kesti tuon kahden kuukauden ajan. Kaikki, jotka olivat tilanneet tai ostamassa uutta autoa, jonka hinta laski uuden autoveron perusteella, siirsivät hankinnan tämän vuoden puolelle, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala sanoo.

Kokonaisuudessaan Rantala kiittelee lakia. Hänen mukaansa se oli harkittu ja hyvin valmisteltu. Myönteisenä hän pitää sitä, ettei laki pyri rajoittamaan autojen hankintaa vaan kannustaa ympäristöystävälliseen valintaan.

- Edunvalvojana tätä on vaikea sanoa, mutta on pakko todeta, että ympäristöasioissa tarvitaan valtiollista ohjausta. Jos päätös jätetään ihmisten omaan harkintaan, ilmastotavoitteita on valitettavasti vaikea saavuttaa.

Japsitkin hakevat mallia

Suomen autoveromalli eroaa muiden maiden malleista. Verotus ei suosi tiettyjä teknologioita vaan on sidoksissa päästögrammoihin. Mallia on käyty esittelemässä jo eri EU-maiden ja EU-komission virkamiehille. Myös autovalmistajamaat kuten Japani ovat siitä kiinnostuneita.

- Suomen markkinat ovat niin pienet, etteivät ne heiluttele laajemmin automarkkinaa. Ehkä valmistajat haluavat kuulla mallista, jos ne ajattelevat muidenkin EU-maiden ryhtyvän suosimaan pienipäästöisiä autoja, Sandell arvelee.

Sandell ei vielä lakia esitellessään osannut arvioida verouudistuksen vaikutuksia. Rantala taas uskoi, että laki tulee ohjaamaan kulutusta voimakkaasti.

- Hintaero suositun farmariautomallin suuripäästöisimmän ja pienipäästöisimmän mallin välillä kasvoi 10 000 euroa. Kyllä tuollainen summa vaikuttaa, Rantala sanoo.

Autoverouudistus osui Suomessa hyvään saumaan. Se laski autojen hintaa lähes kautta linjan, mikä elvytti autokauppaa. Yhdysvalloissa tullaan tänä vuonna myymään 5,8 miljoonaa autoa vähemmän kuin viime vuonna ja euroalueella puoli miljoonaa vähemmän. Suomessa sen sijaan autokauppa on kasvanut 9,1 prosenttia viime vuodesta. Etenkin keväällä kauppa kävi ­vilkkaasti.

Maasturi on passé

Tupruttelu väheni
Merkki200620072008

Nissan Qashqai

209

Honda CR-V

113

162

142

Volkswagen Touran

65

77

52

Toyota RAV4

198

59

40

Kia Sportage

97

17

39

Nissan X-trail

68

95

31

Mitsubishi Outlander

26

44

26

Kia Sorento

77

43

12

Toyota Land Cruiser

21

17

6

Volvo XC 90

21

57

6

Yhteensä

686

571

563

Lähde: AKE, ensirekisteröidyt henkilöautot merkin ja mallin mukaan kunkin vuoden syyskuussa

Uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt

Elokuu 2008

159 g/km

Tammikuu 2008

164 g/km

Vuosi 2007

177 g/km

Lähde: Tulli