Toukokuussa mainonnan määrä oli jälleen hienoisessa kasvussa edellisvuoteen verrattuna. Kasvua kertyi 1,1 prosenttia verrattuna vuoden 2018 toukokuuhun.

Vaalimainonta pois lukien mainonnan määrä laski toukokuussa 0,8 prosenttia. Laskua oli printtimedioissa sekä tv:ssä. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä kasvoi.

Mediamainontaansa lisäsivät toukokuussa erityisesti pukeutumisen, telepalveluiden, lääkkeiden sekä vähittäiskaupan mainostajat. Eniten laski öljy ja energiayhtiöiden, kosmetiikan ja elintarvikkeiden mainonta.

Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski toukokuussa 9,4 prosenttia vuoden takaiseen nähden. Merkkimainonta laski 1,5 prosenttia. Vähittäiskaupan mainonta kasvoi 7,4 prosenttia ja luokiteltu ilmoittelu 2,7 prosenttia vuoden 2018 toukokuuhun verrattuna.

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen jatkuvassa kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden mittaukseen. Mainospanostuslukujen laskennassa on käytetty vertailukelpoista mediavalikoimaa.

Kesäkuun 2019 tiedot raportoidaan viikolla 28.