Mediamainonta

Aleksi Ylä-Anttila 23.5. 13:36 päivitetty 23.5. 14:44

Vaalimainonta siivitti mediamainonnan vahvaan kasvuun

Maarit Alkula

Huhtikuussa mainonnan määrä kasvoi 12,8 prosenttia verrattuna vuoden 2018 huhtikuuhun.

Suurelta osin kasvuun vaikutti vaalimainonta, mutta ilman vaalimainontaakin kasvua oli 4,1 prosenttia. Mainonnan määrä kasvoi kaikissa mediaryhmissä.

Erityisen voimakasta kasvua nähtiin huhtikuussa elokuvamainonnassa, jonka mainospanostukset kasvoivat 33,2 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen, sekä ulkomainonnassa, jossa kasvua oli 30,5 prosenttia.

Mediamainontaansa lisäsivät huhtikuussa erityisesti öljy- ja energiayhtiöiden, kosmetiikan, matkailun ja liikenteen sekä elintarvikkeiden mainostajat. Eniten laski lääkkeiden, pukeutumisen ja telepalveluiden mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski huhtikuussa 11,5 prosenttia vuoden takaiseen nähden.

Kuva: Kantar TNS Ad Intelligence

 

Merkkimainonta kasvoi 16,1 prosenttia, vähittäiskaupan mainonta 11,4 rpsenttia ja luokiteltu ilmoittelu prosentin verran vuoden 2018 huhtikuuhun verrattuna.

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen jatkuvassa kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden mittaukseen. Mainospanostuslukujen laskennassa on käytetty vertailukelpoista mediavalikoimaa.

Toukokuun 2019 tiedot raportoidaan viikolla 25.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö