Suurelta osin kasvuun vaikutti vaalimainonta, mutta ilman vaalimainontaakin kasvua oli 4,1 prosenttia. Mainonnan määrä kasvoi kaikissa mediaryhmissä.

Erityisen voimakasta kasvua nähtiin huhtikuussa elokuvamainonnassa, jonka mainospanostukset kasvoivat 33,2 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen, sekä ulkomainonnassa, jossa kasvua oli 30,5 prosenttia.

Mediamainontaansa lisäsivät huhtikuussa erityisesti öljy- ja energiayhtiöiden, kosmetiikan, matkailun ja liikenteen sekä elintarvikkeiden mainostajat. Eniten laski lääkkeiden, pukeutumisen ja telepalveluiden mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski huhtikuussa 11,5 prosenttia vuoden takaiseen nähden.

Merkkimainonta kasvoi 16,1 prosenttia, vähittäiskaupan mainonta 11,4 rpsenttia ja luokiteltu ilmoittelu prosentin verran vuoden 2018 huhtikuuhun verrattuna.

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen jatkuvassa kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden mittaukseen. Mainospanostuslukujen laskennassa on käytetty vertailukelpoista mediavalikoimaa.

Toukokuun 2019 tiedot raportoidaan viikolla 25.