Automainonta

Aleksi Ylä-Anttila 2.8. 15:43 päivitetty 2.8. 15:44

Vaaratilanteilla markkinointi ylitti rajan – Volkswagen joutui hyllyttämään "vastuuttomaan ajamiseen" rohkaisevan TV-mainoksen

Kuvakaappaus YouTubesta
Mainoksessa seurataan isän ja hänen onnettomuusalttiin ja epäonnisen poikansa kasvutarinaa. ASA:n saamien valitusten mukaan filmi rohkaisee vaaralliseen ajamiseen. ASA päätyi samaan lopputulemaan.

Autovalmistaja Volkswagenin kuvasi hyllytettyä mainosta "lämminsydämiseksi".

Teknologia ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet ovat houkuttelevia asioita automainostajille. Välillä raja nokkelan ja provokatiivisen välillä on hiuksenhieno, kuten MarketingWeekin uutisoima tuore Volkswagenia koskeva tapaus osoittaa.

Yhdistyneiden kuningaskuntien mainontaa valvova  Advertising Standards Authority (ASA) sai kuusi valitusta koskien kahta TV-mainosta, joissa esiteltiin Volkswagen Polo -mallista autoa. Valitukset johtivat siihen, että niitä ei saa jatkossa esittää televisiossa. Jäähylle joutuivat saman mainosfilmin pidempi ja lyhyempi versio.

Mainoksessa kerrotaan isän ja pojan tarina pojan lapsuudesta nuoreen aikuisuuteen saakka. Alussa poika nähdään nostamassa kaatunutta kolmipyöräänsä kotitalon pihalla isän seuratessa huolestuneena ikkunasta.

Sen jälkeen filmissä kuvataan,  kuinka poika joutuu eri-ikäisenä erilaisiin muun muassa ajaessaan polkypyörällä ja moposkootterilla.

Lopulta päästään autoajelulle, kun aikuiseksi varttunut poika lähtee kuskaamaan isäänsä. Ajokokemusta voi kuvata holtittoman tuntuiseksi. Poika on lähelle törmätä pikkuautollaan rekkaan aikoessaan vaihtaa kaistaa. Autoon asennettu sokean kulman varoitusjärjestelmä varoittaa kuitenkin viime hetkellä ja kolari vältetään.

Seuraavaksi kuljettaja vaihtaa on vähällä ajaa katua ylittävän jalankulkijan päälle, mutta auton etuvaroitin pelastaa viime hetkellä tilanteen. Ideana on mitä ilmeisemmin osoittaa, kuinka kehittyneet teknologiaratkaisut lisäävät ajamisen turvallisuutta.

Kaikille katsojille mainoksen viesti ei kuitenkaan ASA:n saamien valitusten perusteella välittynyt tällä tavalla. Valitusten mukaan mainokset olivat vastuttomia, sillä ne rohkaisivat vaaralliseen ajamiseen liioittelemalla ajoneuvon turvallisuusominaisuuksia. ASA oli samaa mieltä, ja mainoksien esittäminen televisiossa päätettiin kieltää.

Volkswagenin oman tulkinnan mukaan mainos oli "lämminhenkinen", ja siinä kuvattiin tahattoman kömpelön, epäonnisen ja jossain määrin onnettomuusalttiin henkilön ja jälkikasvustaan huolehtivan vanhemman välistä suhdetta.