Vaasan uudistuneesta brändistä ponnistava kampanja on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Tavoitteeksi asetettu 2 000 allekirjoittajan määrä on jo ylittynyt.

Aloitteen voi allekirjoittaa osoitteessa www.vaasalaisaloite.fi.

Brändiuudistuksen ja kampanjan luovana kumppanina on Ivalo Creative. Kampanjafilmit on tuottanut Ivalon oma tuotantoyhtiö Ivalo Visions.

Lue lisää: Meri, intohimo ja energia näkyvät Vaasan uudessa ilmeessä

Vaasassa kampanjaa tekevät yhteistyössä Vaasan kaupunki ja Vaasan seudun kehitys Oy.

Brändiuudistuksesta ponnistanut kampanja starttasi viime viikolla laajasti mediahuomiota keränneellä Vaasalaisaloitteella, jossa vaasalaiset kaupunginjohtaja Tomas Häyry etunenässä vaativat, että kaikkien maailman Vaasankatujen olosuhteita kehitetään vastaamaan vaasalaisuuden kriteeristöä tai vaihtoehtoisesti kadun nimi tulisi muuttaa.

Häyryn lisäksi aloitteen takana ovat jo muun muassa Huuhkajien kapteeni Tim Sparv, Pohjanmaan kauppakamarin johtaja Juha Häkkinen, Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto sekä muusikot Kuningas Pähkinä ja Setä Tamu.

Kampanja on lähtenyt Vaasan kaupungin viestintäpäällikön Leena Forsénin mukaan liikkeelle rytinällä.

”Aloite lähti lentoon heti, ja jo ensimmäisenä iltana meillä oli 700 allekirjoittanutta ja aloite sai heti myös valtakunnallista mediahuomiota. Jyväskylä lähti hyvällä huumorilla mukaan sekä somessa että paikallislehdessä, samoin Helsinki Twitterissä”, Forsén kertoo M&M:lle.

Suomessa on yhteensä viisi Vaasankatua. Ruotsissa puolestaan Vasagatan-nimeä kantavia katuja on peräti yhdeksän.

”Toisin kuin Vaasasta, näiltä kaduilta puuttuvat niin merinäköala, Strömsö kuin maailmanperintökohdekin. Lisäksi esimerkiksi Helsingin Vaasankadun vuokrat ovat karanneet jo kauas hyvästä vaasalaisesta perustasosta. Tästä havainnosta lähti ajatus siitä, että meidän vaasalaisten on tehtävä asialle jotain – tietysti vaasalaisella huumorilla ryyditettynä”, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus kertoo tiedotteessa.

Jo ennen virallisen tavoitteen täyttymistä Vaasan kaupunki oli luvannut järjestää Vaasan torilla Vaasan torilla tillimakaronijuhlat kaikille vaasalaisille, mikäli adressiin saadaan kerättyä 2 000 allekirjoitusta.

Tuo tavoite ylittyi tänään keskiviikkona, vajaa viikko aloitteen julkistamisesta.

”Saimme 2 000 nimeä täyteen ja lupauksemme mukaan järjestämme asukkaille tillimakaronijuhlat torilla”, Forsén lupaa.

”Vaasalainen elämänasenne eroaa varsin perustavanlaatuisesti suomalaisesta mököttämisen kulttuurista. Siis sellaisesta, jossa vuoroin jurotetaan pimeässä pirtissä ja vuoroin kammetaan perunoita routaisesta maasta. Vaasalainen osaa nauttia elämästä ja näyttää sen myös muille. Näistä lähtökohdista lähdimme kirkastamaan koko Vaasan seudun brändiä”, taustoittavat Ivalon luovat suunnittelijat Anssi Halkola ja Kuisma Väänänen.

Vetovoimatekijöitä

Vaasan seudun houkutteleviin vetovoimatekijöihin kuuluvat Leena Forsénin mukaan kiinnostavat työpaikat, asuntojen saatavuus, lyhyet etäisyydet sekä luonto ja meren läheisyys.

Kampanja kiteytyy sloganiin ”Elämän kuuluukin olla helppoa”

Vaasalaisaloite on osa Vaasan seudun vetovoimakampanjaa, jonka tavoitteena on lisätä Vaasan houkuttelevuutta ja tunnettuutta muualla Suomessa. Vastikään julkaistun imagotutkimuksen mukaan vain joka kymmenes suomalainen kokee tuntevansa Vaasan hyvin.

”Kampanja on meidän kaikkien yhteinen, joten toivoimme, että kaikki vaasalaiset ja vaasamieliset lähtevät mukaan tekemään Vaasaa tunnetuksi. Aloitteen avulla saamme nostettua Vaasan ja seudun positiivisia puolia esiin, ja tähän tarvitaan kaikkien panosta”, sanoo Forsén.

Huumori istuu Leena Forsénin mukaan Vaasan kaupungin brändiin mainiosti. Asukkailta tullut palaute ja aloitteen lennokas alku ovat vain vahvistaneet tätä näkemystä.

”Taustalla on tietysti kovat faktat ja näin pitää ollakin, jotta brändi on uskottava. Mutta jotta markkinointi onnistuu, sen pitää herättää tunteita ja pelkät faktat eivät kutittele ihmisten tunteita esiin.”

”Onnistunut huumori saa ihmisen hymyilemään ja nauramaan, tuntemaan positiivisia asioita, ja silloin syntyy myös muistijälki. On ollut todella palkitsevaa huomata, kuinka iloisia ja ylpeitä ihmiset ovat olleet tästä kampanjasta. Huumori ja nauru on tärkeä osa elämää, kaupungin yhtenä tärkeimpänä tavoitteena ovat hyvinvoivat asukkaat, joten nämä asiat nivoutuvat hyvin yhteen”, iloitsee Forsén.

Kampanja jatkuu maksetulla mainonnalla lokakuun lopulta marraskuun loppuun muun muassa valtakunnallisessa radiossa sekä Vaasan seudun ulkopuolisissa kaupungeissa asuville nuorille aikuisille kohdennetussa digimainonnassa. Myös yhteistyökumppani Ivalo muutti kampanjastartin kunniaksi nimensä Vaasa Creativeksi.

”Ensi vuonna jatkamme kampanjaa vahvalla rekrytointikärjellä yhdessä yritysten ja muiden toimijoiden kanssa, ja se toivottavasti näkyy avointen työpaikkojen hakijamäärien kasvuna ja parantaa työvoiman saantia seudulla”, kertoo Mari Kattelus.