Vaasan kaupunki ja Mustasaaren kunta perustavat uuden alueellisen joukkoliikenteen, jota suunnitellaan ja kehitetään toimivaksi yhdessä asukkaiden kanssa.

Hanke on osa laajempaa Vaasan kaupungin strategiaa, jonka keskeisenä tavoitteena on olla hiilineutraali kaupunki 2020-luvulla.

Yksi keino tavoitteen realisoimiseen on vähentää yksityisautoilua ja kasvattaa joukkoliikenteen käyttöä myös muiden kuin koululaisten ja opiskelijoiden keskuudessa, kertoo Vaasan kaupungin markkinointiasiantuntija Eevamaria Paasikari.

”Ajatuksena on, että yksityisautoilusta ei tarvitse luopua hetkessä kokonaan, vaan vähentää sitä pienin askelin. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi harrastusmatkojen kulkemista julkisilla kulkuneuvoilla tai vaikkapa kerran viikossa bussilla tehtävää työmatkaa”, Paasikari kertoo M&M:lle.

Asukkaat pääsevät mukaan prosessiin alusta alkaen, kun vuonna 2022 aloittavalle joukkoliikenteen toimijalle aletaan ideoida ytimekästä ja tarttuvaa nimeä.

Nimikilpailun ensimmäisessä vaiheessa Vaasa ja Mustasaari ottavat vastaan ehdotuksia hyvästä joukkoliikenteen nimestä, joka heijastaisi paikallista kulttuuria ja sopisi sekä suomen- että ruotsinkieliseen suuhun.

Nimikilpailu huipentuu äänestykseen, jossa asukkaat voivat valita suosikkinsa asiantuntijaraadin seulomista kolmesta ehdotuksesta. Äänestyksen voittanut nimi julkistetaan syyskuussa Liikkujan viikolla.

Kun nimi on valittu, joukkoliikenteelle aletaan suunnitella visuaalista ilmettä, joka yhdessä hyvän nimen ja palvelu-uudistusten kanssa tekee joukkoliikenteestä houkuttelevamman.

Vaasan ja Mustasaaren kumppanina joukkoliikenteen brändäyksessä on markkinointiviestinnän toimisto Drama Queen.

”Ilme pohjautuu uudistettuun Vaasan seudun ilmeeseen, jolloin tutuksi ja myönteiseksi koettu brändi madaltaa kynnystä hypätä bussin kyytiin”, Paasikari kertoo.

Yksityisautoilu on yhä suosittua

Vaasan seudun uudistuvat linjastot helpottavat kuntalaisten arkea ja kannustavat siten suosimaan joukkoliikennettä, mutta kynnystä on madallettava myös pitkäjänteisesti markkinoinnin keinoin. Yhtenäinen toimija takaa sekä paremman asiakaspalvelun että selvemmät sävelet viestintään.

“Nykyään Vaasassa ja Mustasaaressa kulkee paikallisbusseja kuudella eri logolla, mikä on asiakkaille hankalaa. Kun siirrymme yhden toimijan ja nimen alle, kokonaisuus muuttuu kaikin puolin eheämmäksi, olipa kyse aikatauluista tai markkinoinnista”, Eevamaria Paasikari perustelee.

Uudistuvan joukkoliikenteen viestinnällä ja osallistavalla brändäyksellä halutaan kannustaa asukkaita puntaroimaan asenteitaan ja arvojaan.

Nykyään Vaasan seudulla on yleisenä tapana ajaa jopa lyhyet matkat henkilöautoilla, vaikka 87 prosenttia asukkaista asuu alle 300 metrin etäisyydellä bussipysäkistä.

“Uudistuksen ja brändäyksen tavoitteena on, että Vaasan ja Mustasaaren asukkaat olisivat ylpeitä paikallisesta joukkoliikenteestä ja osallistuisivat aktiivisesti myös sen kehittämiseen”, Vaasan kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Anastassia Backlund toteaa tiedotteessa.

Myös Gustaf Westerholm Mustasaaren kunnan viestinnästä painottaa, että joukkoliikennettä ja sen myönteisiä puolia on viestittävä yhä näkyvämmin.

”Mustasaari on laaja kunta ja välimatkat ovat pitkät, joten kynnys jättää auto kotiin on korkea. Viestinnällä, brändäyksellä ja näkyvyydellä halutaan nyt pienentää kynnystä. Yksikin automatka vähemmän on hyvä asia”, Westerholm painottaa.

Ehdotuksia Vaasan seudun joukkoliikenteen nimeksi otetaan vastaan 20.8.–3.9.2020 Vaasan ja Mustasaaren verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa sekä joukkoliikenteen palvelupisteissä.

Kaikkien nimiehdotuksen ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan kolme palkintoa: bussimatkat vuodeksi, puoleksi vuodeksi ja kolmeksi kuukaudeksi.

Nimikilpailun jälkeen Vaasan kaupunki lähtee kumppaniensa kanssa uudistamaan brändiä ja miettimään, minkälaisia markkinoinnin tekoja joukkoliikenteeseen kohdistuvan kiinnostuksen kasvattamiseksi voidaan tehdä.

”Uudistus tehdään tämän vuoden aikana ja uusi, myöhemmin kilpailutuksen kautta valittava liikennöitsijä aloittaa vuoden 2022 alussa. Meillä on siihen saakka aikaa jalkauttaa uutta brändiä”, Paasikari sanoo.