Energiayhtiö Vaasan Sähkö toteutti kuluvana vuonna Rakkaus on sähköä -markkinointikampanjan. Kampanjan aikana yhtiö on muassa eri tilanteissa mitannut sähkön johtavuutta iholla yhteistyössä mittaustieteiden tohtori Pekko Vehviläisen kanssa.

Mittaukset ovat osoittaneet, että rakkaus, ihastuminen ja innostuminen näkyvät sähkönä iholla, mikä taas todisti, että niinkin arkinen asia kuin sähkö oikeasti liittyy elämän suurimpiin asioihin - rakkauteen.

Lisäksi Vaasan Sähkö järjesti alkukesästä Lemmikille lässyttämisen SM-kisat, joilla yhtiö pystyi osallistamaan lemmikinomistajia ympäri Suomen kotisohviltaan ja tutkimaan, kenellä oli suurimmat tunteet pelissä.

Kevät ja alkukesä ovat olleet monin tavoin poikkeukselliset koronaviruksen synnyttämän pandemian vuoksi. Ihmiset ovat joutuneet viettämään paljon aikaa kotona ja kaikkien läheisten tapaaminen on ollut vaikeaa.

Vaasan Sähkö halusi saada kampanjansa eläväksi ja tarjota suomalaisten kesäarkeen piristystä uudenlaisella tavalla.

Yhteistyössä tapahtumamarkkinointiin keskittyvän Revoltti Experience-toimiston kanssa syntyi ajatus uudenlaisesta Rakkauskontista.

Revoltti suunnitteli yhteistyössä taiteilija Teemu Keisterin kanssa elämyksellisen Rakkauskontin, joka kiertää ympäri kesäistä Suomea. Vaasan Sähkö tarttui rohkeasti ehdotukseen, kertoo yrityksen viestintäpäällikkö Mikaela Jussila.

”Poikkeuksellisen kevään ja alkukesän jälkeen halusimme jalkautua kaupunkeihin positiivisen viestin ja elämyksen muodossa.”

”Yhteistyökumppanimme Revoltti Experiencen ehdotuksesta taiteilijaksi valikoitui Teemu Keisteri, jonka kanssa pääsimme heti samalle aaltopituudelle, ja jonka käsissä Rakkaus on sähköä -teema heräsi eloon konttiformaattiin täydellisellä tavalla”, Jussila kertoo M&M:lle.

Revoltin luova johtaja Mika Haikonen kertoo, että masentavan kevään ja alkukesän jälkeen syntyi ajatus ja tahtotila tehdä jotakin räiskyvää ja piristävää, kampanjan pääsanoman muistaen.

”Taide saa voimakkaasti tunteet liikkeelle ja muuttaa mielialoja ja ajatuksia sekä tekoja. Emme halunneet, että ollaan liian kaupallisella kulmalla liikkeellä, vaan halusimme todella luoda taiteen keinoin ihmisille nostattavan ja piristävän taiteellisen kokemuksen sekä elämyksen. Teemun taide ja Teemu persoonana tuovat välittömästi hymyn kasvoille”, Haikonen sanoo.

”Juuri elämysten luominen on ollut erittäin tärkeä osa kampanjaamme, sillä vuosi on ollut kaikille poikkeuksellinen ja monella tapaa haastava.”

”Näimme mahdollisuuden elämysten kautta tuoda suomalaisille hyvää mieltä ja uusia kokemuksia, turvallisesti ja hiukan eri tavoin kuin aikaisemmin”, säestää Mikaela Jussila.

Rakkauden kokemuksia jaettuna sosiaalisessa mediassa

Rakkauskontin sisustuksen ja ulkoasun suunnitellut taiteilija Keisteri tunnetaan vaatteisiin ja jopa astioihin levinneestä Ukkeli-piirroshahmostaan sekä dj-keikoista, joita hän tekee taiteilijanimellä Windows95man. Tuore projekti oli espoolaistaiteilijalle erityisen mieluinen.

“Nimensä mukaisesti Rakkauskontti synnyttää rakkaudenkaltaisia tunteita, jakaa rakkautta ja saa ihmiset uskomaan rakkauden voimaan.”

”Koska kaikki eivät voi konttia kokea, he voivat jakaa rakkautta kaikille sähköisesti ottamalla kontista kuvan ja laittamalla sen someen“, Keisteri kertoo tiedotteessa.

Sosiaalinen media onkin ehtinyt jo täyttyä iloisista ja rakkaudentäyteisistä kuvista hashtagillä #rakkausonsähköä.

Rakkauskontti kiertää kesällä viidessä kaupungissa. Kontti on esitelty yleisölle jo Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Tänään perjantaina sekä lauantaina kontin löytää Vaasan Sisäsatamassa järjestettävän Vaasa Festival -musiikkitapahtuman alueelta.

Kesäkiertue päättyy 15.8. Oulussa. Rakkauskontti on herättänyt runsaasti huomiota kiertäessään ympäri Suomea. Tähän mennessä saatu palaute on ollut Jussilan mukaan äärimmäisen positiivista.

Kävijät ovat antaneet kontista muun muassa seuraavanlaisia kommentteja: ”Loistava juttu!”, ”Yllätti positiivisesti”, ”Festareiden paras juttu (asiakas AuraFesteillä)”, ”Loistavaa markkinointia”, ”Erityskiitokset Teemu Keisterille”, ”Tällaista markkinointia pitäisi olla enemmän” sekä ”Upea kampanja”.

Kontti on Jussilan mukaan herättänyt ulkomuodoltaan ihmetystä ja kiinnostusta. Suuri suuaukko kutsuu kävijät suoraan sisälle.

”Kontissa kävijät ovat kehuneet toki Teemu Keisterin taidetta, mutta myös Vaasan sähkön rohkeaa markkinointia Asiakkaat antavat suoraa palautetta promootiotiimille kontissa käydessään.”

”Rakkauskontissa on jokaisena promootiopäivänä vieraillut noin 600 ihmistä. Konttiin pääsee kerrallaan yksi kaveriporukka katsomaan UV-valoteoksen”, Jussila kertoo.

Mika Haikonen Revoltilta huomauttaa, että palvelut ja tuotteet ovat usein aika samanlaisia ja välttämättä huipputuotekaan ei voita markkinaa. Siksi on elintärkeää erottua, tulla huomatuksi ja nousta esille brändille oikealla tavalla sekä jäädä ihmisten mieliin.

”Osallistumisen taide elämykseen muistaa, koska fyysinen tunteita herättävä yllättävä kokemus ja kohtaaminen luo vahvan muistijäljen”, Haikonen kiteyttää M&M:lle.

Vaasan Sähkö teki viime vuonna 119,8 miljoonan euron liikevaihdon. Yrityksen tilikauden tulos oli 22,2 miljoonaa euroa. Vaasan Sähkö -konsernissa työskentelee noin 120 henkilöä.

Revoltti on vuonna 2006 perustettu tapahtumamarkkinointitoimisto. Toimisto teki viime vuonna 1,9 miljoonan euron liikevaihdon. Tilikauden tulos oli 66 000 euroa ja myyntikate 613 000 euroa.

Revoltti työllistää vakinaisesti kuusi työntekijää ja lisäksi kuukaudessa noin kuusi alan ammattilaista spesialistiverkostonsa kautta. Yhteensä yritykselle työskentelee siis kuukautta kohden noin 12 henkilöä.