Vaateteollisuus

Minttu-Maaria Partanen 18.5. 12:20

Vaatealan kotimarkkina piristyi – "Suomalaisyritysten pitää keskittyä vahvan brändin rakentamiseen"

Jukka Ritola
Myymäläpäällikkö Kirsi Hihnala Nanso Tampereen liikkeessä. Kuvituskuva.

Suomalaiset vaateyritykset näkivät viime vuonna pilkahduksen paremmista ajoista. Suomen Tekstiili & Muodin toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen kehottaa Talouselämässä panostamaan brändiin ja markkinointiin.

Vaatteita valmistavien ja valmistuttavien yritysten kokonaisliikevaihto kasvoi viime vuonna ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tuoreiden tietojen mukaan yritysten kokonaisliikevaihto kasvoi 5,6 prosenttia. Kotimaan myynti kasvoi 2,5 prosenttia ja vientiliikevaihto yli 11 prosenttia.

Tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten etujärjestö on ilahtunut erityisesti kotimarkkinoiden tilanteesta.

”Suurin osa alan kokonaisliikevaihdosta syntyy kotimaan markkinoilla, joten sen piristyminen on vaatealalle hyvä uutinen”, toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen sanoo Talouselämässä.

Ruotsi on noussut suomalaisen vaateteollisuuden tärkeimmäksi vientimaaksi, kun Venäjän-vienti on romahtanut.

Tullin vientitilaston mukaan Ruotsi ohitti Venäjän Suomen tärkeimpänä tekstiilien ja muodin vientimaana vuonna 2015.

Ruotsi on kansainvälisesti kilpailtu markkina, jossa toimii vahvoja ruotsalaisbrändejä. Silti moni suomalaisyritys aloittaa kansainvälistymisensä naapurista. Markkina on lähellä ja sen kulutustottumukset muistuttavat Suomea.

”Toki markkinoissa on erojakin. Ruotsalaiset ovat erittäin brändiuskollisia, joten suomalaisyritysten pitää keskittyä vahvan brändin rakentamiseen”, Auvinen toteaa.

"Muoti mielletään helposti nuorten asiaksi, mutta vanhemmilla naisilla on nuoria enemmän rahaa käytössään. Muotikuvissa ja -mainoksissa näkyy paljon nuoria. Yritysten kannattaisi miettiä markkinointiaan myös vanhemmille kohderyhmille. Esimerkiksi 65–75-vuotiaat ostavat myös vaatteitaan verkkokaupoista. Osaavatko yritykset ottaa tarpeeksi heidät huomioon?” Auvinen kysyy.

Lue koko artikkeli Talouselämästä.