Lifestyle

Aleksi Ylä-Anttila 26.6.2018 10:40 päivitetty 26.4. 10:05

Vaatebrändi Billebeino teki vahvan tuloksen: "Vähän erilainen yritystarina"

Billebeino
Billebeinon povat perustaneet yhdessä uransa viime vuonna päättänyt entinen ammatilaisjääkiekkoilija Ville Leino (vas.) sekä Juhani Putkonen.

Viime vuonna peliuransa lopettaneen jääkiekkotähti Ville Leinon perustama Billebeino pyrkii lajentumaan kansainvälisille markkinoille.

Billebeinon liikevaihto oli viime vuonna reilut 1,7 miljoonaa euroa, josta voittoa kertyi 423 000 euroa. Liikevaihto kasvoi 148 prosenttia vuoden takaiseen nähden. Yritykselle myönnettiin myös korkein mahdollinen AAA-luottoluokitus.

Yrityksen perustaja Ville Leino kertoo, että jälleenmyyjien määrä on kasvanut yli kahteenkymmeneen.

"Lisäksi ollaan tehty paljon onnistuneita yhteistyökuvioita, kuten Hartwallin Original Long Drinkin kanssa tehty #originalbillebeino-hyväntekeväisyyskampanja sekä Mustanaamio-teemainen Billebeino X Phantom -kamppis", Leino kertoo tiedotteessa.

Yrityksen toimitusjohtaja ja toinen perustaja Juhani Putkonen kertoo, että liiketoiminta on käynnistynyt vahvemmin kuin alun perin ajateltiin, sillä Billebeinon perustaminen on ollut muutaman sattuman summa.

"Veikkaan, että meidän yritystarinaamme on helppo samaistua. Se on vähän erilainen kuin monilla muilla. Emme ikinä ole istuneet alas ja päättäneet, että nyt perustetaan vaatemerkki. Se on tullut itsestään muutaman sattuman kautta. Tämä pitää meiningin aitona. Uskon, että se on yksi osatekijä positiiviselle kehitykselle", Putkonen kertoo M&M:lle.

Ville Leino lopetti peliuransa viime vuonna. Tämän myötä Leinolla on ollut enemmän aikaa tuotteeiden suunnitteluun. Billebeinon tuoteportfolionn kuuluu tällä hetkellä muun muassa huppareita, lippalakkeja, t-paitoja, takkeja sekä reppuja, juomapulloja ja kahvikuppeja.

"Villellä on nyt ollut entistäkin enemmän aikaa tuotteiden suunnitteluun, ja se ilman muuta näkyy tuotteissa", Putkonen toteaa."


”Ja Juhani on jatkanut upeaa työtään ideoinnin sekä markkinoinnin parissa. Lisäksi täytyy antaa kiitokset koko meidän nykyään jo kuusihenkiselle Billebeino-tiimillemme hyvästä työstä", kiittelee puolestaan Leino.  

Nuori brändi on Leinon ja Putkosen mukaan vakinnuttanut jo asemansa kotimaassa. Seuraava askel on laajentuminen kansainvälisille markkinoille. Putkosen mukaan ensimmäiset avaukset ulkomailla tehdään ensi vuoden aikana.

Billebeinon tarkoituksena on osallistua alan messuille Berliinissä ja Kööpenhaminassa vuonna 2019. Putkosen mukaan yrityksellä ei ole kiikarissa mitään tiettyä markkinaa tai maata. Jälleenmyyjiä etsitään eri puolilta Eurooppaa.

"Toivomme, että messujen kautta löytyisi jälleenmyyjiä tai agentteja, jotka haluaisivat lähteä edustamaan meitä ja saisivat meidän tuotteitamme eri jälleenmyyntiliikkeisiin Euroopassa. Meillä on hyviä ideoita omaa pistettämme varten. Toivottavasti erotumme eduksemme siten, että saamme hyviä kontakteja ja uusia jälleenmyyntisopimuksia", sanoo Putkonen.

Euroopan ohella brändin on tarkoitus laajentua mahdollisesti myös Pohjois-Amerikkaan, jossa Ville Leino pelasi ammattilaisena vuosina 2008–2014.

"Edelleen teemme kuitenkin tätä omaa, meidän näköistä juttuamme. Lisäksi olemme ylpeitä siitä, että vuodesta 2015 lähtien ollaan näillä meidän 100-prosenttisesti kierrätetyillä tuotteillamme säästetty yli 256 miljoonaa litraa puhdasta vettä", Leino ja Putkonen kertovat.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö