Muovi

Laura Kukkonen 26.1.2018 09:34

Vaateketjut kannustavat kestokassin käyttöön – "Kaikkia asiakkaita maksullisuus ei miellytä"

Pekka Karhunen / KL
Isot suomalaiset kauppaketjut, kuten Stockmann tekivät syksyllä 2016 sitoumuksen muovikassien vähentämiseksi.

KappAhlin markkinointipäällikkö Linda Koskinen kertoo, että Ruotsissa aloite on jo puolittanut ketjun myymälöissä myytyjen muovikassien määrän.

Vaateketjut KappAhl ja Lindex käynnistävät Suomessa One Bag Habit -aloitteen, jonka tavoitteena on vähentää muovikassien kulutusta.

Käytännössä hankkeen myötä vaatekauppojen muovikassit tulevat maksullisiksi. Suomessa aloitteessa ovat mukana myös Gina Tricot, Meritta Bra ja Nilson.

"Ostotilanteessa asiakkaalta kysytään, haluavatko he ostaa muovikassin. Maksullisuudesta tiedotetaan kassoilla. One Bag Habitin yhtenä tärkeimpänä osana on muovikasseista kertyvän tulon suuntaaminen hyväntekeväisyyteen", KappAhlin pr- ja markkinointipäällikkö Linda Koskinen kertoo sähköpostitse.

Vaateketjut ovat valinneet omat hyväntekeväisyyskohteensa. KappAhl ohjaa varat Responsible Actions -hankkeille.

Koskisen mukaan aloitteen tarkoituksena on myös saada asiakkaat pohtimaan omaa muovikassitottumustaan ja jopa saada heidät pitämään mukanaan omaa kangaskassia ostoksilla.

Hanke sai alkunsa Ruotsissa viime kesänä, jolloin H&M Ruotsin maaorganisaatio, KappAhl ja Lindex panivat aloitteen jalalle. Koskisen mukaan Ruotsin KappAhl-myymälöiden kautta myytävien muovikassien määrä on puolittunut.

Suomessa muovikassit tulevat myymälöissä maksullisiksi helmikuun alussa.

"Aloite on saanut erittäin positiivisen vastaanoton, niin mediassa kuin asiakkaiden keskuudessa", Koskinen kertoo.

"On itsestään selvää, että kaikkia asiakkaita maksullisuus ei miellytä, mutta oikein perusteltuna suurin osa on ymmärtänyt muovikassien kulutuksen vähentämisen perusteet."

Myös muissa kaupoissa muovikassien maksullisuus on aiheuttanut hämminkiä. Suomessa Lidl Suomi, Kesko, Stockmann, S-ryhmä ja Tokmanni allekirjoittivat Green deal -sopimuksen syksyllä 2016.

Muovikassien vähentämiseen tähtäävä sopimus teki muun muassa Stockmannin Hullujen Päivien muovikassit maksullisiksi. Viime syksyn Hulluilla Päivillä käynyt asiakas kimpaantui maksullisuudesta ja sätti Stockmannia Facebookissa huonosta palvelusta. Asiakkaan mielestä hyvään palveluun kuuluu, että henkilökunta pakkaa tuotteet ilmaiseen kassiin kysymättä.

Stockmannin viestintäpäällikkö Anna Bjarland kertoi tuolloin Ilta-Sanomille, että suurin osa asiakkaista ymmärtää maksullisten kassien tarkoituksen.

Kauppojen tavoitteena on pysyä EU:n pakkausjätedirektiivin mukaisissa muovikassien kulutuksen vähentämistavoitteissa.

One Bag Habit -aloitteessa mukana olevat yritykset pyrkivät viestimään muovikassien maksullisuudesta ja hyväntekeväisyyspuolesta myymälöissä, somessa ja verkkosivuillaan. KappAhl aikoo myös hyödyntää vaikuttajamarkkinointia.

"Haemme Suomessa uutta hyväntekeväisyyskohdetta, jonka kanssa tekisimme tiiviimpää yhteistyötä", Koskinen sanoo.

Suomessa aloitteessa on mukana myös Muotikaupan Liitto, jonka toimitusjohtaja Esko Leppäkorpi muistuttaa aloitteen avoimuudesta kaikille.

"Jaamme verkkosivuillamme lisätietoa aloitteesta ja sen kehittymisestä", Leppäkorpi sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö