Kampanjat

M&M 28.4.2015 18:44 päivitetty 4.2.2016 10:55

Vaatevallankumous herätteli myös suomalaisia muotibrändejä

Kuvakaappaus Fashion Revolutionin verkkosivulta
Kuvakaappaus Fashion Revolutionin verkkosivulta.

Viime perjantaina huipentuneen kansainvälisen Vaatevallankumous-kampanjan tiimoilta järjestettiin Suomessa kaikista 71 kampanjamaasta eniten tapahtumia.

"Innostus kampanjan ympärillä kertoo siitä, että vaatteiden alkuperä askarruttaa suomalaisia ja tätä teemaa pidetään tärkeänä", Vaatevallankumous-kampanjan Suomen-järjestäjä, viestintätoimisto Communikén perustaja Heidi Korva kertoo tiedotteessa.

Kampanja keräsi Suomessa paljon näkyvyyttä sosiaalisessa ja myös perinteisessä mediassa.

Instagramissa jaettiin lähes tuhat #vaatevallankumous-kuvaa, ja Twitterissä tviittejä kertyi noin 1 500. Kuvia jaettiin paljon myös Facebookissa.

Korvan mukaan kampanjan budjetti oli noin 150 euroa.

Vaatevallankumousta, Fashion Revolutionia, vietetään vuosittan bangladeshilaisen Rana Plaza -tehdasrakennuksen romahduksen vuosipäivänä. Ihmiset osallistuivat Vaatevallankumoukseen viime perjantaina pukemalla päiväksi vaatteen päälleen nurinpäin, ottamalla asusta kuvan ja lähettämällä sen sosiaalisessa mediassa vaatebrändille #whomademyclothes-­kysymyksen kera.

"Tänä vuonna kuluttajat saivat vastauksia kysymyksiinsä myös suomalaisilta yrityksiltä. Muun muassa Stockmann, Marimekko, Ivana Helsinki, Pomar, Pertti Palmroth ja Nanso sekä lukuisat pienemmät merkit kertoivat tuotannostaan ja lähettivät kuvia tuotteidensa valmistajista", Korva kertoo.

Kampanjan tiimoilta järjestettiin perjantaisen tempauksen lisäksi muitakin tapahtumia yhteensä 71 maassa.

Esimerkiksi Berliinissä keskelle Alexanderplatzin aukiota tuotiin viime viikolla automaatti, jossa myytiin kahden euron t-paitoja. Ennen kuin ihminen sai paidan, automaatti näytti, kuka sen oli tehnyt ja millaisissa työoloissa. Tämän jälkeen kysyttiin, vieläkö ihminen haluaa ostaa paidan, vai lahjoittaa kahden euron summan Fashion Revolutionille. 90 prosenttia päätyi lahjoittamaan rahan, kertoo Creativity Online.