äänekkäät signaalit

Viestintä on usein sitä, että ollaan hiljaa, jos mitään ei satu, ja jos sattuu, yritetään selviytyä parhaalla mahdollisella tavalla. Viestintä voisi olla vielä vähän enemmän.

Esimerkiksi Finnair on laittanut lehtipalvelunsa maksulliseksi. On vaikea hyväksyä, että se mikä ennen oli ilmaista onkin nyt maksullista, vaikka maksullisuus olisikin ihan kohtuullista. Mitä jos Finnair olisi laajentanut lehtivalikoimaansa houkuttelevammaksi ja sen jälkeen todennut, että olemme halunneet palvella vielä paremmin, mutta nyt lehdet ovat maksullisia? Maksu on helpompi hyväksyä, jos palvelu paranee.

Otetaan toinen esimerkki. Suomi on taas täynnä lunta. Oma kaupunkini Helsinki on toiminut hyvin ja lunta on kärrätty mahdoton määrä pois kaduilta. Silti lunta on edelleen liikaa ja autot jäävät nopeasti sellaiseen jumiin, ettei niitä normaalinaisen voimin saa sieltä pois. Helsingin kaupunki on aina aikaisemmin yrittänyt viestittää meille, että he yrittävät parhaansa, älkää hikeentykö. Mitä jos kaupunki tekisi vielä vähän enemmän osoittaakseen, että me olemme samassa veneessä? Mitä jos kaupunki viestittäisi meille, että yrittäkää pärjätä siellä autojenne kanssa ja saada ne säällisesti parkkiin, me emme anna pysäköintisakkoja tänä poikkeuksellisena aikana lainkaan?

Taloudellisesti tiukkoina aikoina jokainen elinkeinoelämän edustaja kirkuu palkanalennuksia. Meillä ei ole varaa niihin palkkoihin, joita maksetaan, ja työntekijöiden pitää tehdä enemmän työtä tai palkkoja pitää alentaa. Energiayhtiö St1 :n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen (kuvassa) löysi toisen tavan viestiä saman asian. Palkkojen alennuksen tulee alkaa eliitistä, sieltä missä siihen on eniten varaakin ja missä esimerkillä on iso voima. Mika Anttonen sai ensimmäisen kerran meidät todella kuulemaan viestin. Tämä kolmas esimerkki tulikin mielestäni suomalaisen talouselämän parhaalta viestijältä.

Tämä oli viimeinen M&M-kolumni. Kiitos lukijoille, myös palautteesta, jatketaan kiinnostavien viestien etsimistä.